Η πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος και η ευμεταβλητότητά του, έχει ως απότοκο την αυξημένη ανασφάλεια για την επιχειρηματικότητα εν γένει, όπως σημειώνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας σε υπόμνημά της προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
«Στο πλαίσιο της δίκαιης κατανομής των φορολογικών βαρών και της διαμόρφωσης ενός πλαισίου φιλικού προς το επιχειρείν με έντονα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά», η ΕΣΕΕ εστιάζει στις παρακάτω 17 φορολογικές επισημάνσεις:
1. Φορολογία εισοδήματος Νομικών Προσώπων. Ενδείκνυται η θέσπιση ενός κοινού φορολογικού συντελεστή, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής των επιχειρήσεων (ατομικές, προσωπικές, κεφαλαιουχικές). Ο εν λόγω συντελεστής θα διαμορφώνεται στο 15% επί των κερδών, ενώ σε περίπτωση διανομής αυτών (κερδών) θα επιβάλλεται περαιτέρω επιβάρυνση της τάξεως του 15%, που θα σηματοδοτεί και την εξάντληση/εκπλήρωση των υποχρεώσεων, όσον αφορά στο φόρο εισοδήματος.
2. Φορολογία εισοδήματος Φυσικών Προσώπων/Αφορολόγητο όριο/Συλλογή αποδείξεων
Προτείνεται να εκπίπτει το σύνολο των αποδείξεων όλων των επαγγελματικών κλάδων και όλων των φορολογουμένων κατά ένα ποσοστό από το εισόδημα και το υπόλοιπο αυτού να φορολογείται με βάση την υφιστάμενη φορολογική κλίμακα, η οποία θα διασφάλιζε την εισροή περισσότερων εσόδων στα κρατικά ταμεία, καταπολεμώντας αποτελεσματικά τα χρόνια και δυσεπίλυτα προβλήματα της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας.
3. Προκαταβολή Φόρου Εισοδήματος Επιχειρήσεων – Ελεύθερων Επαγγελματιών. Προτείνεται η επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος και η σταδιακή μείωση κατά 50% των συντελεστών προκαταβολής φόρου για το σύνολο των επιχειρήσεων, όταν η ελληνική οικονομία εισέλθει σε σταθερά ανοδική πορεία.
4. Τέλος επιτηδεύματος. Η επαναφορά του εν λόγω τέλους στα προηγούμενα επίπεδα, αποτελεί μία από τις πρώτες διορθωτικές κινήσεις, με την περαιτέρω συρρίκνωσή του ή ακόμη και την πλήρη κατάργησή του, όταν οι οικονομικές συνθήκες ωριμάσουν, να αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας.
5. Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, Με τη σταδιακή αποκατάσταση κάποιων βασικών οικονομικών μεγεθών, να αναθεωρηθεί είτε μέσω της μείωσης των συντελεστών είτε ακόμη και μέσω της πλήρους κατάργησής της η συγκεκριμένη πρόβλεψη, από τη στιγμή που η θέσπιση του μέτρου ενείχε έκτακτο χαρακτήρα.
6. Αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα ΦΠΑ. Η ΕΣΕΕ ζητάει απαλλαγή από το καθεστώς ΦΠΑ επιχειρήσεων με ετήσιο τζίρο έως 20.000 – 25.000 ευρώ. Κι αυτό γιατί το ιδιαίτερα χαμηλά ισχύον επίπεδο τζίρου αφήνει «εκτός νυμφώνος» το βασικό πυρήνα των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων, εκείνων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της «μικρής λιανικής» της αγοράς.
7. Αποκατάσταση αδικιών και λαθών του ΕΝΦΙΑ , επάνω στα παρακάτω χαρακτηριστικά:
* Με περίοδο έναρξης ισχύος τη χρήση του 2017, μείωση των φορολογικών συντελεστών τόσο του κύριου όσο και του συμπληρωματικού φόρου.
* Μεγαλύτερη σύγκλιση των αντικειμενικών αξιών με τις αντίστοιχες εμπορικές.
* Απαλλαγή φορολόγησης της πρώτης κατοικίας ή έστω την πρόβλεψη θέσπισης ενός αφορολόγητου ορίου της τάξεως τουλάχιστον των 100.000 ευρώ.
8. Τεκμήρια διαβίωσης – Ηλεκτρονικό Περιουσιολόγιο. Θα αποτελεί ένα πραγματικό πολυεργαλείο στα χέρια της φορολογικής διοίκησης. «Φυσικά, η χρήση ενός τόσο πολύτιμου εργαλείου θα πρέπει να κινείται σε λελογισμένα όρια και να μην μεταβληθεί σε έναν μηχανισμό επιβολής αναδρομικών φορολογικών βαρών και ελέγχων, καταπονώντας ακόμη περισσότερο τους ήδη εξουθενωμένους υπόχρεους» όπως σημειώνεται.
9. Συμβιβασμός ποινών μετά από έλεγχο. Προτείνεται η επαναφορά της ισχύος του διοικητικού συμβιβασμού και της διοικητικής επίλυσης των διαφορών, η ισχύς των οποίων έπαψε να υφίσταται μετά την 1.1.2014. Η κατάργηση των συγκεκριμένων διατάξεων, κατά την ΕΣΕΕ, οδηγεί σε αύξηση των βεβαιωμένων φόρων μετά από έλεγχο, χωρίς όμως ταυτόχρονη αύξηση των φορολογικών εσόδων. Κι αυτό γιατί η επιβάρυνση με προσαυξήσεις των φόρων μετά από έλεγχο και η επιβολή προστίμων, που πρέπει να καταβληθούν στο σύνολό τους χωρίς κανένα περιορισμό, αποτελούν την κύρια αιτία μη είσπραξης τους.
10. Καταγραφή και διευθέτηση προβλημάτων στη λειτουργία των Εφοριών. Ζητούμενο είναι η ταχύτερη ικανοποίηση των αιτημάτων των φορολογουμένων χωρίς διενέξεις και προστριβές. Απαιτούνται κίνητρα που πρέπει να δοθούν προς τους εργαζόμενους όπως π.χ. η διεξαγωγή σε τακτική βάση επιμορφωτικών σεμιναρίων για τις νέες μεθόδους εντοπισμού και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, μηχανοργάνωση εφοριών με επιτακτική τη δυνατότητα διασύνδεσης στο διαδίκτυο, καθιέρωση και επίβλεψη μηνιαίας στοχοθεσίας με πρόβλεψη επιβράβευσης των παραγωγικότερων υπαλλήλων – παροχή bonus κ.α.).
11. Εκσυγχρονισμός της φορολογικής διοίκησης – Υιοθέτηση νέων τεχνολογιών – Καταπολέμηση φοροδιαφυγής/Πλαστικό χρήμα. Αμεση διασύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα καταστεί εφικτή η καταγραφή όλων των συναλλαγών και παράλληλα, η εξόφληση των υποχρεώσεων μέσω των ηλεκτρονικών εφαρμογών που διαθέτουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αλλά και η καθιέρωση της ανταλλαγής ηλεκτρονικών παραστατικών μεταξύ των επιχειρήσεων, συνιστούν αναπόσπαστα στοιχεία του σύγχρονου «επιχειρείν».
Ακόμη μία σημαντική παράμετρος, ο συμψηφισμός δηλαδή του χρεωστικού και πιστωτικού ΦΠΑ στο σύνολο των διενεργούμενων συναλλαγών, θα μειώσει δραστικά το διαχειριστικό κόστος των επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα θα περιορίσει, έως τουλάχιστον ένα βαθμό, το καταγεγραμμένο κενό εισπραξιμότητας ΦΠΑ (VAT Gap) στην Ελλάδα, το οποίο υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Τέλος, οι πρόσφατες διατάξεις για την επέκταση της χρήσης «πλαστικού χρήματος» θα ωφελήσουν στην πράξη επιχειρήσεις και καταναλωτές, εάν εκδοθούν σύντομα οι προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις.
12. Τήρηση επαγγελματικού λογαριασμού επιχειρηματικής δραστηριότητας με παράλληλη θέσπιση εδικού καθεστώτος έναντι των κατασχέσεων. Θα πρέπει να παρέχεται στην κάθε επιχείρηση η δυνατότητα γνωστοποίησης ενός επαγγελματικού λογαριασμού σε πιστωτικό ίδρυμα, ο οποίος θα μπορεί, ακόμη και μετά την εντολή κατάσχεσης, να τροφοδοτεί τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης (πληρωμή μισθοδοσίας, οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτών).
13. Λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης. Αντί της εφαρμογής αιφνιδιαστικών κινήσεων, θα ήταν προτιμότερο να δοθεί προτεραιότητα σε δράσεις και πρωτοβουλίες προηγούμενης συνεννόησης με τους υπόχρεους.
14. Επαναφορά αφορολόγητου αποθεματικού για επανεπενδυόμενα κεφάλαια. Η πρωτοβουλία επαναφοράς του αφορολόγητου αποθεματικού επενδύσεων με συντελεστή επί των αδιανέμητων κερδών, θα ανακουφίσει πληθώρα επιτηδευματιών, ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αύξηση απασχόλησης και τζίρου, μέσω της τόνωσης των ιδιωτικών επενδύσεων.
15. Πάταξη λαθρεμπορίου καυσίμων – καπνικών προϊόντων. Η ΕΣΕΕ προτείνει τα εξής:
* Η υποχρεωτική εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας, από τα διυλιστήρια μέχρι και τα πλωτά μέσα μεταφοράς.
* Η διενέργεια τακτικών ελέγχων στα σημεία εκφόρτωσης και παράδοσης των ναυτιλιακών καυσίμων, με παράλληλη διασταύρωση των τελωνειακών εγγράφων.
* Υλοποίηση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα.
* Η παρακολούθηση με GPS των δρομολογίων μεταφοράς καυσίμων, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
* Η ψηφιακή σήμανση στα πακέτα των τσιγάρων.
* Η μείωση των υψηλών συντελεστών φορολόγησης των τσιγάρων.
* Η αυστηροποίηση των επιβαλλόμενων ποινών στους λαθρέμπορους/διακινητές.
* Η άμεση και ολοσχερής καταστροφή των κατασχεθέντων λαθραίων προϊόντων.
* Η ενημέρωση των καταναλωτών ως προς την χρήση λαθραίων προϊόντων.
16. Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών στην Εφορία (100 δόσεις) / Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών. Τη δεδομένη χρονική στιγμή και εξαιτίας των αλλεπάλληλων φορολογικών και λοιπής φύσεως επιβαρύνσεων που καλούνται να φέρουν εις πέρας οι ελεύθεροι επαγγελματίες, η αγορά χρειάζεται παρεμβάσεις που θα ανακουφίζουν, αντί να αποκλείουν, όσο το δυνατόν περισσότερους επιτηδευματίες.
17. Εξάλειψη ανισοτήτων στο καθεστώς ΦΠΑ των τελωνείων της χώρας. Η ρύθμιση της διαδικασίας απαλλαγής από ΦΠΑ μόνο για την θέση των εμπορευμάτων σε ελεύθερη ζώνη, θεωρεί η ΕΣΕΕ ότι συνιστά άνιση μεταχείριση υπέρ των οικονομικών φορέων που έχουν τη δυνατότητα εγκατάστασης στο χώρο της ελεύθερης ζώνης και σε βάρος των οικονομικών φορέων οι οποίοι διαθέτουν αποθηκευτικούς χώρους που λειτουργούν με το καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης.