13.4 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΤο 90% του παγκοσμίου εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης

Το 90% του παγκοσμίου εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης

“Αυτός ο πόλεμος πρέπει να τελειώσει. Και μαζί του να αποτραπεί το μοντέλο, αυτό το καταστροφικό μοντέλο, των αυταρχικών ηγετών οι οποίοι με οποιοδήποτε τίμημα και με οποιοδήποτε πρόσχημα θα καταπατούν τα σύνορα των γειτόνων τους. Πρόκειται για ένα καθήκον της διεθνούς κοινότητας, αλλά και όλου του πολιτισμένου κόσμου. Με κόστος προσωρινό, σήμερα, αλλά με μεγάλο κέρδος αύριο”.
Αυτό τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας το απόγευμα της Δευτέρας στα εγκαίνια της έκθεσης «Ποσειδώνια 2022», επισημαίνοντας παράλληλα τον κομβικό ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία, καθώς το 90% του παγκοσμίου εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης,
“Η συγκυρία και η νομιμότητα ζητούν και από τη ναυτιλία να συμμεριστεί την ανάγκη να επιστρέψει η σταθερότητα και η γεωπολιτική ισορροπία στην υφήλιο” είπε ο κ.Μητσοτάκης προσθέτοντας ότι στις Βρυξέλλες αποφασίστηκε η μείωση κατά 90% της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο “κάτι που στρέφει ταυτόχρονα και την Ευρώπη ακόμα περισσότερο προς τις αγορές της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Αμερικής και μαζί της -παρά τις προσωρινές δυσκολίες- ανοίγει νέα λιμάνια και νέους προορισμούς που μπορούν να κατακτηθούν από την ελληνική ναυτιλία”.
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι καθίσταται κομβική η σημασία της θάλασσας για τη διακίνηση φυσικού αερίου, διότι είναι μια επιλογή που δεν εξασφαλίζει μόνο ενεργειακή ασφάλεια από τους ρωσικούς εκβιασμούς, αλλά γίνεται και μία ασπίδα στις παράλογες αυξήσεις των τιμών που εκτροχιάζουν ήδη κρατικούς αλλά και οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
“Πρόκειται, με άλλα λόγια, για ένα πεδίο που δηλώνει την κοινωνική διάσταση της ναυτιλιακής δράσης, αλλά και μια καινούργια πρόκληση για τα ελληνόκτητα πλοία μεταφοράς LNG” είπε ο κ.Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι η χώρα μας κινήθηκε ταχύτατα προς την ενεργειακή της αυτάρκεια, και ανέφερε ως παραδείγματα την Αλεξανδρούπολη, και τον σημαντικό τερματικό σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης ο οποίος θα λειτουργήσει τον επόμενο χρόνο, την αύξηση της χωρητικότητας των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας, θα μπορούν να υποδέχονται περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο και την επιτάχυνση της ανάπτυξης αγωγών οι οποίοι θα διασυνδέσουν την Ελλάδα με τα Βαλκάνια, αλλά και την ανάπτυξη ηλεκτρικών δικτύων που θα μας ενώσουν με την Μέση Ανατολή και τη βόρεια Αφρική.
Ενεργειακή πύλη η Ελλάδα
“Η πατρίδα μας γίνεται, έτσι, μία ενεργειακή πύλη προς ολόκληρη την Ευρώπη και σίγουρα ένας κρίσιμος κόμβος για όλη την νοτιοανατολική Μεσόγειο, με σταθερούς πυλώνες της τα «ξύλινα τείχη» του Θεμιστοκλή. Σήμερα βέβαια κυβερνώνται από σύγχρονες γέφυρες και ηλεκτρονικά πιλοτήρια, τα οποία ενσωματώνουν διαρκώς τις νέες καινοτομίες που κάνουν τη ναυτιλία ακόμα πιο παραγωγική” είπε ο κ.Μητσοτάκης.
Προσέθεσε ότι αυτά τα «ξύλινα τείχη» δεν έπαψαν ποτέ να υπηρετούν μία πολύπλευρη αποστολή, παράγοντας πλούτο στους πρωταγωνιστές τους, παρέχοντας ελεύθερο εμπόριο σε όλο τον κόσμο.
‘Ναι, πρέπει να υπενθυμίζουμε ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου μετακινείται δια της θαλάσσιας οδού. Και βέβαια η ναυτιλία προσφέρει, όπως είπα ήδη, σημαντική ευημερία στον τόπο μας μέσω της συνεισφορά της στο ΑΕΠ μας αλλά και μέσω της δημιουργίας καλοπληρωμένων θέσεων απασχόλησης” τόνισε ο πρωθυπουργός.
Στο προσκήνιο η πράσινη μετάβαση
Ο πρωθυπουργός επισήμανε επίσης ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έφερε στο προσκήνιο με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα το ζήτημα της πράσινης μετάβασης, το οποίο δεν έχει πια μόνο περιβαλλοντική διάσταση, αλλά αποκτά -όπως είπε- μια βαθιά γεωπολιτική διάσταση που συνδέεται άμεσα με την ενεργειακή μας αυτάρκεια, και εκτίμησε ότι πρέπει να επιστρέψουμε σε μια ναυτιλία ενεργειακά ουδέτερη.
“Σήμερα το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, τα χημικά προϊόντα, αντιστοιχούν στο 1/3 των θαλασσίων μεταφορών. Όμως ξέρουμε ότι στο βάθος του χρόνου η σημασία τους για τις εθνικές οικονομίες θα υποχωρεί και θα αποτελούν, σταδιακά, φορτίο με λιγότερο ενδιαφέρον για τα ποντοπόρα πλοία” είπε ο κ.Μητσοτάκης.
Προσέθεσε ακόμη ότι “είναι βέβαιο ότι σύντομα θα αναδειχθούν και νέοι εμπορικοί δρόμοι αλλά και διαφορετικές ανάγκες για νέα σκάφη. Σήμερα τα δεξαμενόπλοια μπορούν να μεταφέρουν αέριο, πετρέλαιο, τα πλοία ξηρού φορτίου να μεταφέρουν λιθάνθρακα. Αύριο όμως στις δεξαμενές και στα αμπάρια των πλοίων μπορεί να υπάρχει υδρογόνο και αμμωνία. Ακόμα και διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο μπορεί να μεταφέρεται προς αποθήκευση σε άλλες τοποθεσίες. Να υπάρχουν περισσότερα ηλιακά πάνελ, περισσότεροι στρόβιλοι ανεμογεννητριών. Θα αυξηθεί το εμπόριο κρίσιμων μετάλλων, όπως ο χαλκός, το κοβάλτιο, το νικέλιο, το λίθιο”.
Ο Μητσοτάκης σημείωσε ότι το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών μεταβάλλεται, επιβάλλοντας έναν συνολικό αναπροσανατολισμό και της ναυτιλιακής βιομηχανίας και υπογράμμισε ότι οι πρώτοι οι οποίοι θα το αντιληφθούν θα είναι και οι κερδισμένοι, όπως συνέβη και άλλοτε, τον 19ο αιώνα, όταν οι Έλληνες εφοπλιστές εκμεταλλεύτηκαν την τεχνολογική επανάσταση της μετάβασης από το ιστίο στον ατμό.
‘Σήμερα, λοιπόν, καλούμαστε να πορευτούμε τον αντίστροφο δρόμο. Να επιστρέψουμε -όπως είπατε- σε μια ναυτιλία η οποία σταδιακά θα γίνεται ενεργειακά ουδέτερη. Και εδώ θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς: ναι, έχει σημειωθεί πρόοδος, ο κλάδος της ναυτιλίας αντιπροσωπεύει όμως το 2,5% των συνολικών εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Ένα μέγεθος όχι τόσο μεγάλο σε σχέση με άλλους κλάδους, αλλά σίγουρα αρκετά μεγάλο για να αγνοηθεί. Και εξόχως σημαντικό για να αποδείξει τη δυναμική σας να συμβάλλετε και εσείς στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής” είπε ο κ.Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι ένας πιο «πράσινος» στόλος, δεν αφορά μόνο την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά αποτελεί και μια σημαντική επενδυτική ευκαιρία για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
“Και νομίζω ότι είναι η ιδανική στιγμή όλοι να βάλουμε πλάτη στην εθνική επιδίωξη για τους ευρωπαϊκούς στόχους του «Fit for 55», της μείωσης, δηλαδή, κατά 55% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ως το 2030, σε σχέση με το 1990” κατέληξε.
Η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα Μελίνα Τραυλού στον χαιρετισμό της ανέφερε: «Είναι ύψιστη προτεραιότητα, το ευρωπαϊκό αλλά και το διεθνές κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο να συμβάλουν στην πρόοδο και στην εξέλιξη της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων. Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και πάνω απ’ όλα εφικτές! Λύσεις, που δε θα στρεβλώνουν τον διεθνή ανταγωνισμό και δε θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Μόνο έτσι, μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι σύγχρονες προκλήσεις του κλάδου μας».
Η τελετή των εγκαινίων σηματοδότησε την επανέναρξη της πιο αναμενόμενης εκδήλωσης του διεθνούς ναυτιλιακού ημερολογίου, η οποία είναι φέτος η μεγαλύτερη σε μέγεθος στα 54 χρόνια ιστορίας της, έχοντας αυξήσει κατά 7% τον καθαρό εκθεσιακό χώρο σε σύγκριση με την διοργάνωση του 2018. Συνολικά, 1.948 εκθέτες από 88 χώρες και 24 Εθνικά Περίπτερα από την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Ασία θα παρουσιάσουν τα προϊόντα τους και θα καταθέσουν τα ναυτιλιακά τους διαπιστευτήρια κατά τη διάρκεια της Έκθεσης, την οποία αναμένεται να επισκεφθούν περισσότεροι από 18.000 ξένοι και Έλληνες επισκέπτες. Ανάμεσά τους χιλιάδες σύνεδροι που έχουν φτάσει στην Αθήνα για να παρακολουθήσουν τα 68 συνέδρια, σεμινάρια και εργαστήρια που έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν παράλληλα με την Έκθεση στους χώρους του Metropolitan Expo τις επόμενες τέσσερις ημέρες.
Τα Ποσειδώνια 2022 πραγματοποιούνται από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου στο Εκθεσιακό Κέντρο Athens Metropolitan Expo

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ