19.8 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΤα παιδιά γνωρίζουν τον Διονύσιο Σολωμό και την κλασική τυπογραφία

Τα παιδιά γνωρίζουν τον Διονύσιο Σολωμό και την κλασική τυπογραφία

Την ευκαιρία να δουν από κοντά τους τρόπους λειτουργίας της κλασικής τυπογραφίας και ταυτόχρονα να πληροφορηθούν για τη ζωή και το έργο του Εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού, έχουν μαθητές δημοτικών σχολείων της Δράμας, μέσα από μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία της «Gallery13» σε συνεργασία με τη Δημόσια Βιβλιοθήκη Δράμας, στο πλαίσιο της έκθεσης «ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ» & «ΔΙΑΛΟΓΟΣ».
Η έκθεση, που διοργανώνεται από τη δραμινή «Gallery13» στον εκθεσιακό της χώρο, στην «καρδιά» της παλιάς πόλης, φιλοξενεί δύο μνημειακές εκδόσεις του τυπογραφείου «Διάττων»: «Υμνος εις την Ελευθερίαν» με χαρακτικά του Γιάννη Κυριακίδη και «Διάλογος» με ξυλογραφίες του Μανώλη Χάρου, τυπωμένες σε ιταλικό χαρτί Amalfi, 100% βαμβακερό, με τη μέθοδο της κλασικής τυπογραφίας, στοιχειοθετημένες στο χέρι από τον Νίκο Βοζίκη.
Στα εγκαίνια της έκθεσης, οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να ακούσουν ζωντανά, μέσω ψηφιακής σύνδεσης, το χαιρετισμό της διευθύντριας του Μουσείου Σολωμού & Επιφανών Ζακυνθινών Κατερίνας Δεμέτη και να παρακολουθήσουν την ομιλία της Κατερίνας Τικτοπούλου, αναπληρώτριας καθηγήτριας του τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ.
Στην εκδήλωση των εγκαινίων τονίστηκε η ενασχόληση του Διονύσιου Σολωμού με τη νεοελληνική γλώσσα, από την απόσταση που του επέβαλε η συγκριτικά καλύτερη γνώση της ιταλικής. Η ιταλική παιδεία του και οι ιδέες του διαφωτισμού, συνέβαλαν ασφαλώς στη διαμόρφωση της στάσης του απέναντι στο γλωσσικό ζήτημα, το οποίο απασχολούσε τότε την ελληνική πνευματική ζωή, έχοντας πάρει χαρακτήρα έντονης διαμάχης. Συγκεκριμένα, αφορούσε στο ποια έπρεπε – μπορούσε να είναι η κατάλληλη λογοτεχνική γλώσσα και ποιο το επίσημο γλωσσικό όργανο του έθνους, που τώρα αγωνιζόταν για την ελευθερία του. Ο Σολωμός τάχθηκε με τη θέση όσων υποστήριζαν την ομιλουμένη, τη γλώσσα του λαού, και τη θέση αυτή θα υπερασπιστεί τόσο με το έργο του, γραμμένο σε δημώδη – δημοτική γλώσσα, όσο και με τον πεζό «Διάλογο» για τη γλώσσα, τον οποίο θα γράψει το 1824.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κ. Τικτοπούλου υπογράμμισε ότι στις δυο σολωμικές εκδόσεις που εκτίθενται στην «Gallery13» συναντιούνται τρία είδη τέχνης: της λογοτεχνίας, της χαρακτικής και της τυπογραφίας. «Το λογοτεχνικό κείμενο τυπώνεται με τη μέθοδο της κλασικής τυπογραφίας, με μεταλλικά στοιχεία, ελληνικές γραμματοσειρές και ειδικά μελάνια πάνω σε χαρτί βαμβακερό που δίνει βάθος στη γραφή και μια ιδιαίτερη σχέση αφής. Το αποτέλεσμα δημιουργεί στον αναγνώστη μια διαφορετική αισθητική εμπειρία που συγχρόνως συμβάλει σε μια διαφορετική αναγνωστική εμπειρία. Τα χαρακτικά του Γιάννη Κυριακίδη με τον ιδεολογικό ενθουσιασμό τους και την αμεσότητα της τεχνικής τους αντιστοιχίζονται και συνομιλούν με τον ενθουσιασμό και την αμεσότητα του ποιήματος του Υμνου εις την Ελευθερίαν. Οι έγχρωμες ξυλογραφίες του Μανώλη Χάρου αναδεικνύουν τη συναισθηματική ένταση που υπόκειται στη λογικά συναρμολογημένη επιχειρηματολογία του σολωμικού “Διαλόγου” για τη γλώσσα».
Σε όλη τη διάρκεια λειτουργίας της έκθεσης, μέχρι τις 7 Οκτωβρίου, θα διοργανώνονται στοχευμένες επισκέψεις μαθητών δημοτικών σχολείων, με σκοπό να δουν και να βιώσουν από κοντά το πώς λειτουργεί η κλασική τυπογραφία. Οπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επιμελητής και ιδρυτής της «Gallery13» Δημήτρης Γούδας, «στο κέντρο του εκθεσιακού χώρου, έχει στηθεί μία πρέσα για το τύπωμα τυπογραφικών δοκιμίων, με σκοπό τη βιωματική επαφή του κοινού με την κλασική τυπογραφία».
«Οι μαθητές», συνεχίζει ο κ. Γούδας, «έχουν μια μοναδική ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα τυπογραφικό δοκίμιο με τη χρήση τυπογραφικής πρέσας. Επιπλέον, λαμβάνουν από ένα αντίτυπο της έκδοσης «Υμνος εις την Ελευθερίαν» της Τράπεζας Πειραιώς, το οποίο κοσμείται με ξυλογραφίες των αγωνιστών του 1821, του Γιάννη Ψυχοπαίδη, τυπωμένο σε μορφή βιβλίου τσέπης με τη μέθοδο της κλασικής τυπογραφίας στο τυπογραφείο Διάττων. Με την ευκαιρία αυτή θέλω να ευχαριστήσω και τον καταξιωμένο Δραμινό φωτογράφο Δημήτρη Μεσσήνη για την αμέριστη βοήθειά του».
Φωτογραφίες: «Gallery13»
Β. Λωλίδης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ