Μαργαρίτης Σχοινάς: Στην Ελλάδα μικρές και ΜμΕ «διψάνε» για νέες συνεργασίες

2ο Φόρουμ Καινοτομίας: Η Καινοτομία οδηγεί τις εξελίξεις

Στα επόμενα 7 χρόνια το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Καινοτομίας θα διαθέσει 10 δισ. ευρώ για τις νέες τεχνολογίες για όλους τους τομείς της επιστήμης, με στόχο τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού εργοστασίου τύπου Unicorn που θα επιταχύνει την ανάπτυξη νέων καινοτόμων επιχειρήσεων. Ήδη 65 ελληνικές και κυπριακές start ups έχουν συμμετάσχει σε πιλοτικές επενδύσεις του Συμβουλίου λαμβάνοντας πάνω από 50 εκατ. ευρώ, ανέφερε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, κ. Μαργαρίτης Σχοινάς, μιλώντας στο 2ο Φόρουμ Καινοτομίας, με τίτλο «Η Καινοτομία οδηγεί τις εξελίξεις».
Ο Αντιπρόεδρος της ΕΕ, στάθηκε στα κύρια κοινοτικά εργαλεία χρηματοδότησης της καινοτομίας, αναφέροντας ειδικότερα ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Καινοτομίας προβλέπει τη χρηματοδότηση των πιο νέων καινοτόμων ταλαντούχων Ευρωπαίων. Λειτουργεί ως Venture Capital Fund της ΕΕ και από το 2018 έχει στηρίξει πάνω από 5.000 start ups, με τις 160 εξ αυτών να έχουν ήδη προσελκύσει πάνω από 5,3 δισ. ευρώ νέες ιδιωτικές επενδύσεις και 40 από αυτές να έχουν αποτιμήσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Ιδιαίτερη ήταν η αναφορά του και για το Horizon Europe, που, όπως είπε, περιλαμβάνει κονδύλια 95 δισ. ευρώ για την επόμενη επταετία και αποτελεί βασικό εργαλείο υποστήριξης, μεταξύ άλλων, και της καινοτομίας στην Υγεία. «Μεταξύ των στόχων του είναι η πλήρης απελευθέρωση του δυναμικού των νέων εργαλείων τεχνολογιών και ψηφιακών λύσεων για μια υγιή κοινωνία και τη διατήρηση μιας παγκόσμιας βιώσιμης καινοτόμου και ανταγωνιστικής βιομηχανίας υγείας», συμπλήρωσε ο κ. Μ. Σχοινάς, για να προσθέσει ότι «το πρόγραμμα για το 2022 προβλέπει προσκλήσεις υποβολής προτάσεων για εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για την πρόβλεψη του κινδύνου χρόνιων μη μεταδοτικών ασθενειών, αλλά και την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας που συνδέεται με τις ιατρικές συσκευές».
Ο Αντιπρόεδρος της Ε.Ε., μιλώντας γενικότερα για την Ευρώπη, τόνισε ότι «διαθέτει άφθονα ταλέντα, ιδέες και νεοφυείς επιχειρήσεις, αλλά στερείται τα επιχειρηματικά κεφάλαια για κλιμάκωση. Ταυτόχρονα, καλείται να αντιμετωπίσει και το λεγόμενο χάσμα καινοτομίας και κεφαλαίων που παρατηρείται μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε.». Ειδικότερα, σημείωσε ότι η Γερμανία είναι μια από τις πιο ισχυρές και καινοτόμες, παγκοσμίως, αγορές, ενώ από την πλευρά της, η Ελλάδα καταγράφει σημαντικές επιδόσεις στην καινοτομία τα τελευταία χρόνια, οι οποίες αυξάνονται με ρυθμό υπερδιπλάσιο της ΕΕ. «Στην Ελλάδα βρίσκουμε πολλές μικρές και ΜμΕ που «διψάνε» για νέες συνεργασίες ώστε να εξελίξουν τα προϊόντα τους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ιωάννης Ξιφαράς: Το «Θριάσιο Ι» το 2022 θα αποτελέσει project σε λειτουργία
«Καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες παραχώρησης, ήδη δόθηκε η σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και τις επόμενες μέρες το σχέδιο της σύμβασης θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το 2022 το «Θριάσιο Ι» θα αποτελέσει ένα project σε λειτουργία» ανάφερε χαρακτηριστικά, ενώ για το «Θριάσιο ΙΙ» τόνισε ότι τις επόμενες μέρες θα δοθεί στη δημοσιότητα ο σχετικός διαγωνισμός, τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς.
Σε ό,τι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, ανέφερε ότι ήδη έχουν ωριμάσει έργα 4 δισ. ευρώ για την ανάπτυξή του, με τη χρήση νέων διαγωνιστικών μεθόδων, όπως ο ανταγωνιστικός διάλογος. «Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, υλοποιούν ένα πρόγραμμα αξίας 3,5 δισ. ευρώ και παράλληλα υποστηρίζει έργο ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου», πρόσθεσε.
Τέλος, ο κ. Ξιφαράς αναφέρθηκε και στη σιδηροδρομική αγορά και τη λειτουργία της, δίνοντας έμφαση στην αξιοποίηση των άγονων γραμμών, όπως και στις σχεδιαζόμενες επενδύσεις για την ένταξη στο δίκτυο νέων σύγχρονων τρένων.
Αεροπορική βιομηχανία και αγορά
Ο κ. Yannick Beyer, Regional Manager της DFS Aviation Services GmbH, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «η αεροπορική βιομηχανία καλείται σήμερα να προετοιμαστεί για ένα ψηφιοποιημένο και σύγχρονο μέλλον. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τον τομέα του Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, ο οποίος συμμετέχει ενεργά στη συνολική αλυσίδα εφοδιασμού. Τα πιο επιτακτικά έργα προς υλοποίηση αφορούν στην ασφαλή ενσωμάτωση των drones, στη μείωση του συνολικού κόστους και στην αύξηση της χωρητικότητας και των επιπέδων απόδοσης. Η Ελλάδα επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις παραμέτρους αυτές λόγω της σημασίας που έχει για την οικονομία της η τουριστική βιομηχανία. Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την ανάγκη που υπάρχει για πιο πράσινες και βιώσιμες λειτουργίες, αφορούν ζητήματα στα οποία η DFS Aviation Services αντιμετωπίζει και διαχειρίζεται από κοινού με τους διεθνείς εταίρους της».
Ο κ. Καλλίνικος Καλλίνικος, Γενικός Διευθυντής της Goldair Cargo ΑΕ, ανέφερε από την πλευρά του ότι «ο όμιλος εταιρειών Goldair, ακολουθώντας τις εμβληματικές αξίες του ιδρυτή του, Δημήτρη Γκολέμη, «Προοδευτική σκέψη, Καινοτόμος Δράση, Σκληρή Δουλειά» καθιερώθηκε σαν τον πρώτο όμιλο ιδιωτικών συμφερόντων, ο οποίος οργάνωσε και προσέφερε στους πελάτες του νέες και καινοτόμες υπηρεσίες στους τομείς, logistics, επίγεια εξυπηρέτηση, τουρισμό, ανατρέποντας χρόνια κατεστημένα. Σήμερα ο όμιλος έχει περάσει στη δεύτερη φάση οργάνωσης, αυτή της ψηφιοποίησης, ώστε οι πελάτες του να μπορούν να λαμβάνουν υπηρεσίες τεχνολογικά προηγμένες, αυτοματοποιημένες, διαδραστικές, ακολουθώντας τις απαιτήσεις της εποχής και με γνώμονα τη συνεχή ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος».
Ο κ. Δημήτρης Σιαπάτης, Logistic Systems Director, Jungheinrich Hellas, σημείωσε ότι «η παγκόσμια οικονομία μετασχηματίζεται, με τα logistics να έχουν κομβικό ρόλο, ο οποίος ενισχύθηκε από την πανδημία. Οδηγηθήκαμε σε έναν αναγκαστικό μετασχηματισμό προς εξυπηρέτηση της αγοράς, με βάση τον αυτοματισμό, ώστε να υπάρξουν υψηλές αποδόσεις. Επίσης, η πανδημία μας υποχρέωσε να εργαστούμε από απόσταση και η τεχνολογία έδωσε αυτή τη δυνατότητα εξασφαλίζοντας και πάλι υψηλές επιδόσεις».
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του τρίτου πάνελ συμμετείχαν δύο εκπρόσωποι start-up εταιρειών και, ειδικότερα:
– Ο Δρ. Σωτήρης Μπαντάς, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Centaur, ο οποίος ανέφερε: «Η ομάδα της Centaur είναι υπερήφανη που καινοτομεί με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην υπηρεσία της αειφορίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Για να μειώσουμε τις δραματικές απώλειες της τάξης των 1.2 δις τόνων τροφίμων και αγαθών ετησίως και να περιορίσουμε το αποτύπωμα άνθρακα, πρέπει να στραφούμε σε τεχνολογίες ανάλυσης δεδομένων και ψηφιακών διδύμων».
– Η κα Γεωργία Παναγοπούλου, Digital Strategy Consultant της SMARTGRID, η οποία ανέφερε: «Το Logistics Module της PaaS πλατφόρμας του BSIHUB Cluster, έχει σχεδιαστεί να είναι ένα Smart Contract και Blockchain σύνολο υπηρεσιών, που επιτρέπει την αυτοματοποίηση στην έγκριση εγγράφων και την εξασφάλιση διαφάνεια στις συναλλαγές, για την εξάλειψη κάθε δυσπιστίας και των εμποδίων στη ροή πληροφοριών, της αντικατάστασης του χαρτιού (π.χ. ψηφιοποίηση των Letters of Credits, L/C) και την παροχή ασφαλών πληρωμών. Το BSIHUB προσφέρει τη δυνατότητα συνεργασίας με 3rd party πλατφόρμες μέσω ETL tool, το οποίο αντιστοιχίζει τις δομές δεδομένων του BSIHUB σε δομές δεδομένων των συστημάτων του τελικού χρήστη και σε πλατφόρμες για cargo transportation και tracking systems, που χρησιμοποιούν οι πελάτες για να δουν την κατάσταση και τη θέση των αποστολών τους. Κάθε κύκλος διαδικασίας και ενέργειες, οι οποίες γίνονται σε πραγματικό χρόνο, καταγράφονται επίσης στο blockchain και στο αντίστοιχο Smart Contract.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε υβριδική μορφή, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» και συνδιοργανώθηκε από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και την Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.