Εφαρμογή για κινητά και το ρομπότ ενός 17χρονου μαθητή φιλοδοξούν να γίνουν τα νέα όπλα κατά του πλαστικού μιας χρήσης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 14 Ιουνίου 2021

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΡΩΤΗΣΕΛΙΔΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: , , , ,

Μια ομάδα φοιτητών του πανεπιστημίου Αιγαίου, δημιουργοί της πλατφόρμας Ecocup που ενισχύει τους καταναλωτές να αγοράζουν το ρόφημά τους σε δικό τους ποτήρι κι όχι σε πλαστικό κι ένας 17χρονος μαθητής του 7ου Λυκείου Καλαμαριάς που κατασκεύασε μόνος του από το Youtube ένα ρομπότ το οποίο αναγνωρίζει και συλλέγει πλαστικά απορρίμματα με τεχνητή νοημοσύνη, είναι οι νικητές του μεγάλου τελικού του Sup Free Hackathon που διεξήχθη στις εγκαταστάσεις του Sani Resort της Χαλκιδικής.
Η ανοιχτή εκδήλωση με τις παρουσιάσεις των έξυπνων λύσεων τεχνολογίας και η βράβευσή τους ήταν η ολοκλήρωση του μαραθωνίου καινοτομίας Sup Free Hackathon που ξεκίνησε από την Lidl Hellas τον περασμένο Οκτώβριο στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης» με την συνεργασία του κοινωφελούς ιδρύματος Αθ.Λασκαρίδη, υποστηρίχθηκε από το Sani Resort, την εταιρία τεχνολογίας και καινοτομίας CrowdPolicy και πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα των υπουργείων Περιβάλλοντος-Ενέργειας και Τουρισμού.
Στο τριήμερο του Hackathon (11-13 Iουν)- που οι διοργανωτές χαρακτήρισαν «τριήμερο βιώσιμης ανάπτυξης» συμπεριλαμβάνοντας δράσεις κι εκδηλώσεις για το περιβάλλον, τον τουρισμό, την κυκλική οικονομία, ανάδειξης των υγροτόπων της Σάνης, καθαρισμού της ακτής στη Ν.Φώκαια, έκθεση φωτογραφίας για τις δράσεις μείωσης των πλαστικών απορριμμάτων σε ακτές και νησιά της χώρας- έφτασαν πέντε ομάδες νέων για να παρουσιάσουν τις πρωτοποριακές τους προτάσεις-λύσεις για μια ζωή χωρίς πλαστικά.
Το προηγούμενο διάστημα από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο, οι πέντε αυτές ομάδες και οι πρωτότυπες ιδέες τους -που είχαν αναδειχθεί τον Δεκέμβριο, στο πλαίσιο του μαραθώνιου καινοτομίας, ως οι καλύτερες ανάμεσα σε δεκάδες άλλες νέων απ όλη τη χώρα-παρά τα εμπόδια της πανδημίας- κατάφεραν να «ζυμωθούν» διαδικτυακά στο Εργαστήριο Sup Free Innovation Lab, έτσι ώστε «από προτάσεις πρωτότυπων εφαρμογών που αξιοποιούν την τεχνολογία» να μετασχηματιστούν σε παραγωγικές λύσεις, άμεσα υλοποιήσιμες σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης.
«Το Ecocup» όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εκ μέρους της βραβευμένης ομάδας ο φοιτητής Θανάσης Κουκούλης, είναι μια εφαρμογή κινητού που δίνει κίνητρα σε αγοραστές ροφημάτων(πχ του καφέ) και σε επιχειρήσεις πώλησης, με κοινό στόχο την μείωση των ποτηριών μιας χρήσης.
«Η εφαρμογή του Ecocup, επιβραβεύει με εκπτώσεις και δώρα τον αγοραστή που φέρνει το ποτήρι του- αρκεί να μην είναι πλαστικό μιας χρήσης- για να αγοράσει το ρόφημά του δίνοντας κίνητρα σε όλους για να μειώσουν το πλαστικό ποτήρι. Ταυτόχρονα βοηθάμε τις επιχειρήσεις να προσελκύσουν πιστό και σταθερό κοινό, παρέχουμε έξυπνα ψηφιακά εργαλεία (πχ data analytics) για να διαχειριστούν πιο έξυπνα την επιχείρησή τους και να αγκαλιάσουν αυτήν την πράσινη αλλαγή που έρχεται και να βοηθηθούν εν τέλει οικονομικά… Σκεφτείτε μια καφετέρια δίπλα σ’ ένα νοσοκομείο ή σ’ ένα δημαρχείο, ένα κυλικείο σχολείου που έχει τους μόνιμους καθημερινούς πελάτες πόσο μπορεί να επωφεληθεί απ αυτό και πόσο μπορεί να ωφελήσει το περιβάλλον, το δήμο μειώνοντας το πλαστικό μιας χρήσης. Μεγάλο είναι το όφελος από το σύνολο των καθημερινών εκπτώσεων και στους εργαζόμενους μιας μεγάλης επιχείρησης η οποία καθημερινά πέραν των άλλων ωφελειών να βλέπει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Ακόμη κι ένα (πλαστικό) ποτήρι να μειώσεις είσαι μέρος της αλλαγής…»
Η ομάδα των φοιτητών του τμήματος Περιβάλλοντος(Λέσβος) όπως σημείωσε ο ίδιος, πραγματοποίησε και στηρίχθηκε σε σχετική έρευνα με ερωτηματολόγιο σε 1250 εργαζόμενους που σε ποσοστό 73% δήλωσαν ότι έχουν ή φέρνουν καθημερινά στην τσάντα και στην δουλειά τους το …προσωπικό τους ποτήρι.
Το Ecocup χαρακτηρίστηκε ως η πιο ώριμη επιχειρηματική ιδέα και τα μέλη της θα υποστηριχθούν από την Lidl Hellas για την επικοινωνία και την προώθησή της με ένα πλάνο ύψους 40.000 ευρώ ενώ οι διοργανωτές του μεγάλου τελικού Sup Free Hackathon αποφάσισαν να στηρίξουν την υλοποίηση και της ιδέας του 17χρονου Αλέξ. Πέτκου για την κατασκευή του ρομπότ και την πιλοτική χρήση του για τον καθαρισμό ακτών από πλαστικά απορρίμματα στην περιοχή της Σάνης.
Ο μαθητής που βρέθηκε στο Hackathon δύο 24ωρα πριν… ριχτεί στη μάχη των Πανελληνίων Εξετάσεων για να παρουσιάσει την ιδέα του, (ένας μοναχικός ήρωας όπως τον χαρακτήρισε ο υπουργός Τουρισμού Χ. Θεοχάρης) κέρδισε τις εντυπώσεις πολλών από τους παρευρισκόμενους, επισήμων και μη.
Μιλώντας στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο 17χρονος αποκάλυψε ότι ασχολείται με την ρομποτική και τις νέες τεχνολογίες από 10 ετών ενώ το lockdown μάλλον βοήθησε στην υλοποίηση της ιδέας του καθώς του «έδωσε περισσότερο χρόνο για τον σχεδιασμό και τα υλικά. Συνέδεσε τις βασικές λειτουργίες του ρομπότ (το οποίο δεν έχει ακόμη… βαφτίσει) βλέποντας video από το youtube και διαβάζοντας βιβλία και σχετικά άρθρα από το διαδίκτυο. Με την χρήση ενός βραχίονα, τις 4 κάμερές του και τους αισθητήρες που αναγνωρίζουν τα πλαστικά μέσω αλγόριθμου τεχνητής νοημοσύνης και έχει προσαρμόσει πάνω του ο μαθητής, το ρομπότ, μπορεί να διακρίνει και να συλλέξει στην πλάτη του, σε προσαρμοσμένο κάδο, σκουπίδια πλαστικού από ακτές, δάση και ανοιχτούς χώρους ,κινούμενο με αυτονομία λειτουργίας 3,5 ωρών.
Ο ίδιος υπολογίζει το κόστος κατασκευής του ρομπότ για τις διαστάσεις της πραγματικής εφαρμογής περίπου στα 9.000-10.000 ευρώ ενώ η καινοτομία του βρίσκεται στο ότι έχει συνδέσει «πολλές τεχνολογίες μαζί . Θέλω, είπε, να κάνω πράγματα που βοηθάνε τον κόσμο» και από καιρό έχει δημιουργήσει την δική του ιστοσελίδα (maestrostudio.org) όπου παρουσιάζει, ότι κατασκευάζει, γύρω από τις νέες τεχνολογίες.
«Η τεχνολογία δεν είναι απλά ευπρόσδεκτη αλλά αναγκαία και ο ανοιχτός μαραθώνιος του Sup Free Hackathon συνδράμει καταλυτικά στην άνθιση και στην περαιτέρω προώθησή της μέσα από την προβολή ενός υγιούς ανταγωνισμoύ» ανέφερε στον χαιρετισμό της κατά την εκδήλωση η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη .
Από την πλευρά της Lidl Hellas, η διευθύντρια επικοινωνίας και εταιρικής υπευθυνότητας Βασιλική Αδαμίδου, αναφερόμενη στην πολύμηνη προσπάθεια του Hackathon και στην κοινή προσπάθεια που έχει γίνει τόνισε ότι «θελήσαμε να ευαισθητοποιήσουμε και ταυτόχρονα να ενεργοποιήσουμε την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και κυρίως τους νέους επιστήμονες να αξιοποιήσουν την τεχνολογία για να συμβάλλουμε όλοι μαζί σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικό μιας χρήσης». «Ως εταιρία, πρόσθεσε- επενδύουμε σταθερά σε καλές πρακτικές και σε μια μακροχρόνια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης. Επιδιώκουμε να συνενώσουμε της δημιουργικές δυνάμεις της χώρας και να αξιοποιήσουμε τεχνολογίες αιχμής να προσφέρουμε πρακτικές λύσεις που υπηρετούν την εθνική στρατηγική για το περιβάλλον».
Θ.Τ.