Φθινοπωρινή Δημοπρασία του Psatharis Auction House

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 22 Νοεμβρίου 2018

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΟΛΙΤΙΣMΟΣ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Φθινοπωρινή Δημοπρασία του Psatharis Auction House

Το Μυστικό του Αδαμάντιου Διαμαντή είναι το ακριβώτερο απόκτημα της συλλογής του Οίκου Ψαθάρη και με τιμή εκκίνησης Ευρω 23.000 – 28.000 αναμένεται ότι θα ηγηθεί της 25ης Δημοπρασίας του Οίκου. Η συλλογή περιλαμβάνει έργα κορυφαίων Ελλαδιτών και Κυπρίων ζωγράφων ανάμεσα στους οποίους ο Γιάννης Γαϊτης, ο Γιώργος Δέρπαπας, ο Επαμεινώνδας Θωμόπουλος, ο Χριστόφορος Σάββα, ο Πολύκλειτος Ρέγκος, η Ελλη Μιτζή, η Καίτη Φασουλιώτου Στεφανίδου, ο Αιμίλιος Προσαλέντης.
Συνολικά, το βράδυ της 5ης Δεκεμβρίου θα δημοπρατηθούν 128 εκθέματα από τα οποία 117 είναι πίνακες, σχέδια, υδατογραφίες, χαρακτικά και γλυπτά. Τα υπόλοιπα εκθέματα περιλαμβάνουν στη πλεινότητα τους χάρτες της Κύπρου του 15ου και 16ου αιώνα. Ολα τα εκθέματα θα παρουσιαστούν στο Ξενοδοχείο Χίλτον στη Λευκωσία από τις 3 μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου.
Ο Νίκος Ψαθάρης, Διευθύνων Σύμβουλος του Οίκου Ψαθάρη, σημειώνει ότι “από το Μυστικό του Αδαμάντιου Διαμαντή μέχρι την Πεταλούδα του Δημήτρη Γέρου η τωρινή συλλογή αποτελεί μια εικαστική διείσδυση στην εξέλιξη της Κυπριακής και Ελληνικής ζωγραφικής και τις επιδράσεις που δέκτηκε απο τα πρωτοποριακά κινήματα του 20ου αιώνα .”
Κορυφαία έργα
Στα ακριβώτερα έργα της συλλογής, περιλαμβάνονται το Life Line του Χριστόφορου Σάββα με τιμή εκκίνησης Ευρω 19.000 – 25.000 καθώς επίσης και το έργο του Μιχαήλ Κάσιαλου Γυναίκα Σέρνει Νήματα και Γυναίκα στο Δουλάππιν το οποίο έχει εκτιμηθεί στις Ευρω 16.000 – 21.000. Το έργο Σοφία Κύριλλου και Αίγες του Τηλέμαχου Κάνθου, που επίσης θεωρείται στα ακριβά αποκτήματα της συλλογής, έχει εκτιμηθεί στις Ευρω 10.000 – 15.000 ενώ ο πίνακας Χωρίς Τίτλο του σουρεαλιστή Γιώρου Δέρπαπα έχει τιμή εκκίνησης (Ευρω 5.500 – 8.000).
Στα περιζήτητα έργα της δημοπρασίας, το Ζευγάρι (Ευρω 4.700 – 7.000) του Γιάννη Γαϊτη, το Τοπίο (Ευρω 4.500 – 6.000) του Γιώργου Γουναρόπουλου το έργο Καϊκι και Λουλούδια (Ευρω 4.500 – 6.000) του Σπύρου Βασιλείου, το Ιστιοφόρο (Ευρω 2.500 – 3.000) του Αιμίλιου Προσαλέντη, το έργο Ύπνος (Ευρω 2.800 – 3.500) του Πολύκλειτου Ρέγκου, η Πεταλούδα (Ευρω 2.000 – 3.000) του Δημήτρη Γέρου, το Χωριάτικο Σπίτι (Ευρω 1.400 – 2.000) του Επαμεινώνδα Θωμόπουλου, ο Νέος (Ευρω 1.800 – 2.300) του Γιάννη Τσαρούχη, η Μητρότης (Ευρω 1.800 – 2.300) του Σπύρου Βικάτου αναμένεται ότι θα βρουν το δρόμο τους σε συλλογές Κυπρίων και Ελλαδιτών επενδυτών το ενδιαφέρον των οποίων για την επενδυτική αξία των έργων τέχνης και ιδιαίτερα σε καιρούς λιτότητας αυξάνεται ολοένα και περισσότερο.

Χριστόφορος Σάββα

“Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλά έργα να επιστρέφουν στην αγορά ενώ η δημοπρατική αγορά τέχνης της Κύπρου αποδεικνύεται ενδιαφέρουσα για τους επενδυτές όχι μόνο στη Κύπρο και την Ελλάδα αλλά και για τους Ελληνες και Κύπριους επενδυτές και φιλότεχνους στο εξωτερικό,” σημειώνει ο Νίκος Ψαθάρης.
Ο Οίκος Ψαθάρη είναι από τους πρώτους οίκους δημοπρασιών στη Κύπρο. H τιμή της εκτίμησής των περισσοτέρων έργων που δημοπρατούνται από τον Οίκο θεωρείται σχεδόν πάντοτε δελεαστική υποσχόμενη εύλογο έως μεγάλο περιθώριο ανόδου.
Ανάμεσα στα έργα που θα δημοπρατηθούν το βράδυ της 5ης Δεκεμβρίου οι Αυλητρίδες του Ανδρέα Χαραλαμπίδη έχουν εκτιμηθεί από τον Οίκο Ψαθάρη στις Ευρω 8.000 – 11.000 ευρώ ενώ το έργο της σειράς Πέτρες και Νερά του Ανδρέα Λαδόμματου έχει τιμή εκκίνησης Ευρω 7.500 – 11.000 ευρώ. Η Γέννηση Ενός Αγγέλου του Χρίστου Χρίστου έχει τιμή εκκίνησης Ευρω 6.000 – 9.000, ενώ το Τοπίο του Σολωμού Φραγκουλίδη και το Χωριό Λεμεσού του Βίκτωρα Ιωαννίδη έχουν εκτιμηθεί στις Ευρω 5.000 – 7.000 και Ευρω 4.700 – 7.000 αντίστοιχα.
Επενδυτικές ευκαιρίες θεωρούνται επίσης το έργο Θεατές του Εδουάρδου Σακαγιάν (Ευρω 3.700 – 5.000), η Φιγούρα του Δημήτρη Μυταρά (Ευρω 3.000 – 5.000), το Γυμνό (Ευρω 4.500 – 6.000) του Χρίστου Φουκαρά, το έργο Δρόμος Ξάνθης Ξενιέρου (Ευρω 3.000 – 5.000) του Λευτέρη Οικονόμου, Χωρίς Τίτλο (Ευρω 2.800 – 5.000) του Τζον Κόρμπιτζ, Νεαρές Γυναίκες του Στας Παράσκου (Ευρω 2.500 – 3.500), Χωρις Τίτλο του Στέλιου Βότση (Ευρω 2.500 – 3.000), Άγιος Χαράλαμπος – Μύκονος – 1941 (Ευρω 2.000 – 3.000) του Νικόλαου Οθωναίου, Πορτρέτο (Ευρω 2.000 – 3.000) της Ελλης Μιτζή, το Μπλε Λουλούδι του Χρίστου Καρά (Ευρω 3.000 – 5.000), οι υδατογραφίες Halil & Fatima (Ευρω 1.400 – 2.000) της Λουκίας Νικολαϊδου και Μονμάρτη του Αγγελου Γιαλλινά (Ευρω 1.400 – 2.000), η Αυλή του Δήμου Μπραέσσα (Ευρω 900 – 1.500) και δύο σχέδια για θεατρικά κοστούμια του Νίκου Εγγονόπουλου (Ευρω 900 – 1.500) και πολλά άλλα κορυφαία έργα.

 

Αιμίλιος Προσαλέντης

LOTS
Αδαμάντιος Διαμαντής Μυστικό (λάδι σε καμβά, 80 x 60 εκ, Ευρω 23.000 – 28.000)
Ο Αδαμάντιος Διαμαντής (1900 – 1994) θεωρείται ένας από τους “ιστορικούς” της αγροτικής Κύπρου την οποία ύμνησε στον εμβληματικό του πίνακα Ο Κόσμος της Κύπρου. Σπούδασε ζωγραφική στο St Martin’s School of Art και στο Royal College of Art στο Λονδίνο. Στην εξαιρετικά δραστήρια πορεία του παρέμεινε πιστός στην τοπιογραφία και γενικώτερα στην παραστατική ζωγραφική, αντλώντας τα θέματα του από την αγροτική ζωή. Εντούτοις, όπως αποκαλύπτεται στο Μυστικό δεν έμεινε ανεπηρέαστος από τα κινήματα και τις επιρροές του ευρωπαικού μοντερνισμού. Στο Μυστικό η γλυπτική στρογγυλότητα του Henry Moore είναι φανερή στη σκυμμένη μορφή ενώ το παράθυρο στο φόντο εύκολα παραπέμεπει στον Magritte.
Χριστόφορος Σάββα Life Line (Χειραγωγός βαρδαμάνα) (λάδι σε καμβά, 110 χ 60 εκ, Ευρω 19.000 – 25.000)
Ο Χριστόφορος Σάββα (1924 – 1968) υπήρξε πρωτεργάτης στην  εισαγωγή σύγχρονων ρευμάτων στην κυπριακή τέχνη. Το έργο του έχει επιρροές από τον γαλλικό μοντερνισμό και τον φοβισμό αλλά και επιδράσεις από την κυβιστική και αφηρημένη τέχνη που ο καλιτέχνης είχε αποκομίσει από τα χρόνια που σπούδασε και έζησε στην Αγγλία. Το Life Line, στο οποίο ο Σάββα χρησιμοποιεί το σχέδιο ως αφορμή για να πειραματιστεί με το χρώμα, παραπέμποντας έντονα σε Matisse, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1968 στην αίθουσα του γερμανικού Ινστιτούτου Γκαίτε, στη Λευκωσία. Ο Κώστας Σερέζης σε σημείωμα για την συγκεκριμένη έκθεση δίνει το κλίμα της εποχής απέναντι στην μοντέρνα ζωγραφική γράφοντας ότι ο Σάββα “κατόρθωσε πλάι στους αρνητές του έργου του να δημιουργήσει και πιστούς θαυμαστές”.
Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλος Γυναίκα Σέρνει Νήματα και Γυναίκα στο Δουλάππιν (λάδι σε hardboard, 55 x 856 εκ, Ευρω 16.000 – 21.000)
Από τα καλύτερα έργα του Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλου (1885 – 1974), ο πίνακας η Γυναίκα Σέρνει Νήματα και Γυναίκα στο Δουλάππιν αποκαλύπτει το ζωγραφικό ένστικτο του κορυφαίου λαικού ζωγράφου της Κύπρου. Στο συγκεκριμένο έργο, παρά την στατικότητα του χώρου, οι κυκλικές φόρμες και οι παράλληλες γραμμές δημιουργούν μια υφέρπουσα ροή προσδίδοντας μια εσωτερική κινητικότητα στον πίνακα και ωθώντας τα σύμβολα να λειτουργήσουν μέσα στο έργο. Οι φιγούρες, καμωμένες με ένα πηγαίο αυθορμητισμό, εντάσσονται με επιτυχία στο χώρο δημιουργώντας ένα άρρηκτο σύνολο όπου κίνηση και ρυθμός κυριαρχούν.
Γιώργος Δέρπαπας Χωρίς τίτλο (λάδι σε ξύλο, 115 x 90 εκ, Ευρω 5.500 – 8.000)
Αρπαγμένος από το πανί του γερά πάνω και στην πιο τρικυμισμένη θάλασσα, γλιστράει ολοένα και εισχωρεί σε βασίλεια έξω χρόνου ο Δέρπαπας,” έγραψε ο Ελύτης για τον Γιώργο Δέρπαπα (1937 – 1914) σημαντικότατο εκπρόσωπο του φανταστικού ρεαλισμού γνωστό τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το έργο Χωρίς τίτλο είναι αντιπροσωπευτικό του απόκοσμου τοπίου που ο σουρεαλιστής Δέρπαπας κατάφερε να δημιουργήσει στα έργα του. Στο συγκεκριμένο έργο, ο ζωγραφος παίζει με τα σύμβολα, βυζαντινά και μεσαιωνικά, τα οποία τοποθετεί σε ένα χώρο ονειρικό στον οποίο συγχέονται η πραγματικότητα με την φαντασία.

Η Πεταλούδα του Δημήτρη Γέρου

Γιώργος Γουναρόπουλος Τοπίο (λάδι σε κόντρα πλακέ, 45 x 65 εκ, Ευρω 4.500 – 6.000)
Έργο της πρώϊμης περιόδου του Γιώργου Γουναρόπουλου (1889 – 1977) το Τοπίο χαρακτηρίζεται από μια ρευστότητα στην πινελιά που σε κάποια σημεία γίνεται σχεδόν χειρονομιακή. Παρότι ο Γουναρόπουλος μοιάζει να απασχολείται στο περίγραμμα της φόρμας ουσιαστικά δεν την σχηματοποιεί δίνοντας την αίσθηση ότι το έργο έγινε με μια γρηγοράδα, σχεδόν μέσα σ’ενα παραξυσμό. Υπάρχουν κάποια στοιχεία από τον Φραγκονάρ που όμως ο Γουναρόπουλος τα αποδίδει σε μια πιο αφηρημένη μορφή. Ο Γουναρόπουλος σπούδασε και δούλεψε στο Παρίσι (1919-1930) όπου εξέθεσε έργα του σε παρισινά σαλόνια και στη γκαλερί Vavin-Respail. Το 1958 βραβεύτηκε με το διεθνές βραβείο Guggenheim.
Πολύκλειτος Ρέγκος Υπνος, ( μικτή τεχνική σε καμβά, 60 x 100 εκ. Ευρω 2.800 – 3.500 )
Γνωστός ως ο Πατριάρχης της Σχολής Θεσσαλονίκης ο Πολύκλειτος Ρέγκος (1903 – 1984) υπήρξε εξαιρετικά δραστήριος στην καλιτεχνική του πορεία και πάντοτε συνεπής ως προς την τρυφερότητα με την οποία προσέγγισε την θεματογραφία του αποδίδοντας αλληγορικά την σχέση φόντου και κεντρικού θέματος. Στον Υπνο, έργο με μετα- ιμπρεσιονιστικά και φοβιστικά στοιχεία, ο Ρέγκος χρησιμοποιεί αδρές, παλλόμενες πινελιές προσδίδοντας στο φόντο μια ρευστότητα μέσα στην οποία ουρανός και γη συγχέονται και παράλληλα αιωρούνται. Η βαρύτητα στο χώρο προσδίδεται από τη μορφή της οποίας τα παραμορφωτικά στοιχεία παραπέμπουν στον Πικασό. Ο Ρέγκος, θεωρείται από τους εξέχοντες Ελληνες τοπιογράφους και προσωπογράφους.
Οίκος Δημοπρασιών Ψαθάρης Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου στο Ξενοδοχείο Χίλτον στη Λευκωσία
Τηλέφωνα: 00357 24621109, 00357 99 564131
e-mail: psatharisauctions@cytanet.com.cy
Όλα τα έργα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα: www.psatharis-auctions.com.cy