Τα μεγάλα έργα υποδομής νέας γενιάς σε πρώτο πλάνο

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 25 Μαΐου 2017

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: OIKONOMIA, ΕΛΛΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ,

Στο σημαίνοντα ρόλο που διαδραματίζουν οι κλάδοι των υποδομών και των μεταφορών στην ανάταση της εθνικής οικονομίας αναφέρθηκαν ομιλητές του 1ου συνεδρίου «Υποδομών και Μεταφορών: Προοπτικές Ανάπτυξης», που συνδιοργάνωσαν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr.
Σκοπός του συνεδρίου, όπως επισήμαναν οι διοργανωτές, είναι να αναδείξει τη δυναμική του κλάδου των κατασκευών με τις νέες συνθήκες χρηματοδότησης, αλλά και τις μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης στον χώρο των μεταφορών, λόγω της περαιτέρω απελευθέρωσης της αγοράς, δεδομένης και της αναβάθμισης των οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών και λιμενικών δικτύων της χώρας.
Μεγάλα έργα υποδομής νέας γενιάς
Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Θεόδωρος Παπαδόπουλος, αναφέρθηκε στο έργο του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό, Αλσος Βεΐκου – Γουδή, που έρχεται να αλλάξει τον τρόπο μετακίνησης στην Αθήνα, καλύπτοντας κυρίως πυκνοκατοικημένες περιοχές του Δήμου Αθηναίων και των πέριξ Δήμων.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, το τμήμα αυτό, με τους 14 σταθμούς, μπορεί να εξυπηρετεί 311.000 επιβάτες ημερησίως, επιφέροντας 40.000 λιγότερες ημερήσιες μετακινήσεις με ΙΧ, με αποτέλεσμα την ημερήσια μείωση κατά 250 τόνους του CO2 που εκλύεται στην ατμόσφαιρά της πόλης.
Η ολοκλήρωση της δημοπράτησης του έργου και η συμβασιοποίηση του εκτιμάται να γίνει το 2018, ενώ η περίοδος κατασκευής προβλέπεται να διαρκέσει έως το 2026.
Συνολικά, η γραμμή 4 του μετρό (Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός – Φάρος – Μαρούσι), με τις επεκτάσεις της προς Βύρωνα/Ανω Ηλιούπολη και προς Περισσό και Εθνική Οδό, μήκους 33,5 χλμ., με 30 σταθμούς, έχει προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί σε 5 φάσεις. Θα διαθέτει 5 σταθμούς μετεπιβίβασης προς τις γραμμές 1, 2 και 3, ενώ εκτιμάται ότι θα μετακινούνται 508.000 επιπλέον επιβάτες την ημέρα, επιφέροντας μείωση μετακινήσεων, με ΙΧ ημερησίως κατά 75.000.
Πρόεδρος Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», Γιάννης Μυλόπουλος, αναφέρθηκε στα γενικότερα οφέλη της λειτουργίας του μετρό, τόσο σε κοινωνικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο. Σύμφωνα με τον κ. Μυλόπουλο, το μετρό δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως ένα απλό κατασκευαστικό έργο, αλλά ως ένα σύνθετο έργο υπέρ της ανάπτυξης, του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και του πολιτισμού.
«Οσο η ανάπτυξη στηρίζεται στην τεχνολογία και τις υποδομές και όσο η καινοτομία συναρτάται με την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, τόσο το μετρό, ως ένα μεγάλο τεχνικό έργο υποδομής, που ενσωματώνει με καινοτόμο τρόπο την ιστορία και τον πολιτισμό και αξιοποιεί το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, αποτελεί προϋπόθεση και καταλύτη για την επίτευξη της ανάπτυξης» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη από τη λειτουργία του μετρό επεκτείνονται, μεταξύ άλλων, στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος. «Για παράδειγμα, η επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος και ο δραστικός περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων προκαλούν σημαντική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και επιφέρουν θεαματική βελτίωση στην κατάσταση του αστικού περιβάλλοντος. Είναι ενδεικτικό ότι 1.000 τόνοι λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα της Αττικής καθημερινά, λόγω μετρό», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Διευθύνων σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Διονέλης
Το 2018 πρόκειται να ολοκληρωθεί το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Διονέλλης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι θα τελειώσει τον Σεπτέμβριο του 2017 και το Λιανοκλάδι – Δομοκός το 2018, επιφέροντας μείωση του χρόνου διαδρομής κατά 55 λεπτά.
Η ολοκλήρωση της γραμμής με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ηλεκτροκίνητα τρένα στο τμήμα Αθηνών – Τιθορέα τον Ιούνιο και στο τμήμα Πειραιάς – Λιανοκλάδι τον Σεπτέμβριο.
Αντίστοιχα, η σιδηροδρομική γραμμή έως τα Μποζαΐτικα της Πάτρας θα είναι έτοιμη το 2021, με αποτέλεσμα η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα να διεξάγεται σε λιγότερο από 2 ώρες, όπως είπε ο κ. Διονέλης. Ανέφερε επίσης ότι στις προτεραιότητες της ΕΡΓΟΣΕ είναι η σιδηροδρομική σύνδεση των κύριων λιμένων της χώρας για την προώθηση των διατροπικών μεταφορών (πλοίο – σιδηρόδρομος).
Αεροδρόμιο Καστέλι
«Το 2022-2023 «τροχοδρομεί» το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης», όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ Κατασκευής Εργων με σύμβαση παραχώρησης Πελοποννήσου και Βορείου Ελλάδος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Καρνέσης. Στην τοποθέτηση του παρουσίασε την ταυτότητα του έργου, υπογραμμίζοντας ότι το 2022-2023 θα είναι εφικτή η λειτουργία του αεροδρομίου, με εκτιμώμενη περίοδο κατασκευής 4-5 έτη.
Η περίοδος παραχώρησης είναι 35 έτη, ενώ 10 τουλάχιστον έτη προ της λήξεως, το δημόσιο και η ανάδοχος εταιρεία θα αρχίσουν μη δεσμευτικές διαπραγματεύσεις για ενδεχόμενη παράταση που δεν θα υπερβαίνει τα δέκα έτη.
Προτεραιότητα σε αεροδρόμια, λιμάνια και logistics
Το λιμάνι του Πειραιά κέντρο πύλης και διανομής προϊόντων στην περιοχή EMEA (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική).
Κέντρο πύλης και διανομής προϊόντων στην περιοχή ΕΜΕΑ φιλοδοξεί να καταστήσει τον Πειραιά η Cosco, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο εμπορικός διευθυντής της «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά» (ΣΕΠ), Τάσος Βαμβακίδης.
Ο κ. Βαμβακίδης περιέγραψε τις μελλοντικές επενδύσεις του ΣΕΠ, σημειώνοντας ότι η επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους. Αυτό σημαίνει, όπως διευκρίνισε, ότι η προβλήτα ΙΙΙ θα μπορεί να εξυπηρετεί έως 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το χρόνο.
Σύμφωνα με τον κ. Βαμβακίδη, εάν σ’ αυτά προστεθούν τα 3,2 εκατ. της προβλήτας ΙΙ, τότε η ΣΕΠ μπορεί να διακινεί 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια σε ετήσια βάση (περίπου 1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια μπορεί να διακινεί η προβλήτα Ι του ΟΛΠ). Εκτός των ανωτέρω, η ΣΕΠ, η οποία θα λειτουργεί εφέτος μία νέα αποθήκη 25.000 τ.μ. στην «Ελεύθερη Ζώνη», προσδίδει ξεχωριστή βαρύτητα στις συνέργιες με τον σιδηρόδρομο. Με βάση τις εγκαταστάσεις της μπορεί να χειριστεί μέχρι και 10 τρένα την ημέρα από το Ικόνιο προς την Κεντρική Ευρώπη.
O τομέας των logistics εξελίσσεται σε «star- sector» της ελληνικής οικονομίας
Σημαντική ήταν και η παρέμβαση του εκτελεστικού αντιπροέδρου του ομίλου της Goldair, Καλλίνικου Καλλίνικου, ο οποίος υποστήριξε ότι ο τομέας των logistics εξελίσσεται σε «star- sector» (τομέα αστέρα) της ελληνικής οικονομίας, κυρίως λόγω της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και ειδικά των δύο λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Οπως ανέφερε ο κ. Καλλίνικος, η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου του Θριασίου αποτελεί επένδυση στρατηγικού χαρακτήρα για την ελληνική οικονομία. Είναι το πρώτο εμπορευματικό κέντρο το οποίο έχει πλήρη τον χαρακτήρα των συνδυασμένων μεταφορών, συνδεόμενο με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και με το διευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών Ten-T. Για την κατασκευή και εκμετάλλευση του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, ανάδοχος έχει ανακηρυχτεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair για 60 χρόνια. Συνολικά, στο Θριάσιο πρόκειται να κατασκευαστούν 235.000 τ.μ. κτιρίων, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ