Τρεις σημαντικές γυναίκες στο μουσείο Γ. Γουναρόπουλου εκπέμπουν την Ιαπωνική Συμβολική Καλλιτεχνική τους γλώσσα
Η Ντίνα Αναστασιάδου (sumi-e) ζωγραφική Ζεν με μελάνι και γλυπτική,η Μαρία Κ. Γκίζη ιαπωνική μικροτεχνία – γλυπτική μινιατούρας netsuke και η Γεωργία Γκρεμούτη origami – χαρτοδιπλωτική και κεραμική μας ταξιδεύουν καλλιτεχνικά στην αισθητική του ιαπωνικού πολιτισμού. Ένα όμορφο σύμπλεγμα εικόνων από έργα sumi – e και γλυπτά της Ντίνας Ααστασιάδου με φιλοσοφική άποψη συνάδουν όμορφα με την μικρογλυπτική και τις δημιουργίες κοσμημάτων σε άλλο μήκος κύματος της Μαρίας Κ. Γκίζη και γίνονται ένας όμορφος εικαστικός κόσμος με την origami χαρτοδιπλωτική και τα γεωμετρικά κεραμικά της Γεωργίας Γκρεμούτη. Μια ωραία αγκαλιά τέχνης η οποία έχει κοινό τόπο το Μουσείο Γ.Γουναρόπουλου και δίνει το στίγμα της ομορφιάς και της εκλεπτισμένης δημιουργίας της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου την Ιαπωνία.


Οι δημιουργίες της Ντίνας Αναστασιάδου αποτελούν έργα ζωγραφικής sumi – e σε χειροποίητο ιαπωνικό χαρτί washi, ύφασμα, και γλυπτική έργων μεσαίου και μικρού μεγέθους .Το χαρακτηριστικό των παιδιών με τις κούκλες σε έργα της ζωγραφικής υπονοούν την αθωότητα και την παράδοση για τις κούκλες ως αντικείμενα αγάπης και στοργής. Τα ψάρια κυπρίνοι σύμβολα χαράς και ευζωίας δίνουν με την δική τους συμμετοχή έναν ακόμη εορταστικό παλμό για την εορτή των παιδιών. Η αριστοτεχνική γραφή της Ντίνας Αναστασιάδου ακουμπά στην φιλοσοφία της πινελιάς που δίνεται για μια φορά χωρίς να επιδέχεται διόρθωση και οι χρωστικές της έντονες θυμίζουν ιαπωνικές γιορτές με χρώματα και ψυχική εφορία. Ένας υπέροχος ζωγραφικός κόσμος με αρώματα της Ιαπωνίας ξεγλιστρούν από τις δημιουργίες της και γίνονται ο συνδετικός κρίκος να τα αγαπήσουμε και να ονειρευτούμε.

Η κεραμική γλυπτική της στην έκθεση αυτή κοντά στην φύση και τα ζώα,λειτουργεί ως σύνδεση με τον σεβασμό στην κάθε είδους ζωή. Τα αλογάκια εμπνευσμένα από τα Haniva στις εισόδους των αριστοκρατικών τάφων, δίνουν την αίσθηση της ομορφιάς και της δύναμης. Οι αλεπούδες ως σύμβολο του Θεού Inari, συνδέονται με την ευφορία και την ευημερία ,και ως εκ τούτου αποτελούν κρίκο ζωής για τα πολύτιμα του κόσμου. Οι πανέμορφες μικρές γλυπτικές της δημιουργίες από μήλα , αχλάδια, κολοκύθες, λεμόνια και οι λιβελούλες ανάμεσά τους δημιουργούν έναν μικρό παράδεισο ευδαιμονίας και χαράς. Μικρά αντικείμενα που στην καθημερινότητα δίνουν την αίσθηση του πολύτιμου και χρήσιμου καρπού για την ευτυχία και την ευημερία. Ωραίες εικόνες μιας πολύ όμορφης και ενδιαφέρουσας άποψης της δημιουργού για έναν καλύτερο κόσμο.

Η Μαρία Κ. Γκίζη αποτελεί μια μοναδική και προσωπική καλλιτεχνική έκφραση σε όλα τα πράγματα που την κρατούν σε υπερδιέγερση και δημιουργία. Η πολυμορφία των γνώσεων και εμπειριών της στην τέχνη της μικρογλυπτικής και του κοσμήματος μας χαρίζουν αντικείμενα υψηλής τέχνης. Στην παρουσία της αυτή “Στα Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής” εκτίθενται κοσμήματα σε ξύλο, έβενο, κοράλλι μαύρο, κόκκαλο, κέρατο δορκάδας, κεχριμπάρι και ημιπολύτιμους λίθους, εγχάρακτα που συναρπάζουν. Φιγούρες με ερωτικό αγκάλιασμα σκαλισμένες σε μάρμαρο κατάλευκο της Τήνου και Πεντελικό, αποδίδουν στην λεπτομέρειά τους την ομορφιά και την ιδιαιτερότητα της δουλειάς της. Τα κοσμήματα περίτεχνα ακολουθούν τις ιαπωνικές φιλοσοφικές και ιδεολογικές πρακτικές στην σκαλισμένη τους άποψη. Λιβελούλες, Τζιτζίκια, και μορφές δίνουν εκτός από την ευαισθησία και ομορφιά τους, την ταύτισή τους με την χαρά και την προστασία του κακού.


Παράλληλα οι ημιπολύτιμοι λίθοι σκαλίζονται στο χέρι και το αποτέλεσμα σε λιλιπούτεια μπουκαλάκια του snuff από μαρμαρόνυχα, η μαρμάρινα βαζάκια Kaki (βαζάκι Ikebana) μας παραπέμπουν στην ομορφιά της φύσης και ευζωίας. Η ηλικιωμένη γυναίκα ,σύμβολο της της ιαπωνικής θρησκευτικής απόδοσης του θέματος, κρατά την δύναμη του κτερίσματος για την άλλη ζωή. Ωραίες κατασκευές που ο βαθμός δυσκολίας της δημιουργίας τους πολύ μεγάλος και άξιος θαυμασμού. Η δημιουργός αποστασιοποιημένη από την συνήθη δημιουργία κοσμημάτων, δίνει με την δική της δεξιοτεχνία και γνώση κοσμήματα συλλεκτικά και διαχρονικά. Η δουλειά της αυτή συνδέει την ιστορία του κοσμήματος διαχρονικά από το παρελθόν στο μέλλον. Ταξιδεύει με την δουλειά της στην φιλοσοφία της ζωγραφικής ποίησης των ιαπωνικών χαϊκού, την εκκεντρικότητα της Αγγλικής καλλιτεχνικής δημιουργίας κοσμήματος, με την ευαισθησία, και την αρχοντιά της κυκλαδίτικης γλυπτικής αισθητικής.
Marghis958@gmail.com – www.instagram.com/maria.ghisi
Τα έργα της Γεωργίας Γκρεμούτη,κατασκευασμένα από ειδικά επιλεγμένα χαρτιά,πηλό stoneware και πορσελάνη, αποτελούν δημιουργίες με την πρόθεση να δώσουν μια διαφορετική ματιά στην εικαστική τους ταυτότητα. Εμπνέεται από την φιλοσοφία των Ιαπώνων και αποτυπώνει τον χρόνο που περνά και χάνεται. Αυτή η φιλοσοφία κρατά την στιγμή που την εμπνέει και την πιστοποιεί ως σημείο αναφοράς και ντοκουμέντο τέχνης για ότι πέρασε και δεν θα επανέλθει.

Η εγκατάστασή της από έργα που δημιούργησε με χαρτί washi χειροποίητο Ιαπωνίας και ύφασμα έχουν τον εκλεπτυσμό και γαιωμετρικό χαρακτήρα του origami. Η ανθρώπινη ζωή φευγαλέα περνά μέσα από το έργο της και η ομορφιά της όλης εικόνας αποθηκεύεται στιγμιαία στο μυαλό μας ως ένα ευχάριστο θρόισμα .Το φως και οι σκιές της χαρτοδιπλωτικής ταυτότητας του έργου της εγκατάστασης στην έκθεση ,κρατά το δρώμενο της ανεξίτηλο στην μνήμη. Όμορφη εικόνα ενός κόσμου που κινείται και αφήνει τα ίχνη του ως αποτύπωμα του νού και του ιδεατού. Ένα γλυπτό εγκατάστασης με πολλαπλές σχεδιαστικές φόρμες , δίνει την απλότητα του ωραίου και σημαντικού. Οι γνώσεις της δημιουργού από τις σπουδές της στην ιαπωνική χαρτοδιπλωτική της δίνουν την ευχέρεια για να δημιουργεί με την αφαίρεση φόρμες που με την επανάληψη δίνουν εξαιρετικό αποτέλεσμα.


Τα έργα της “Διπλώνοντας Χρονοτροπία” ο κήπος Ζεν και οι χάρτινοι κήποι μας εκφράζουν εννοιολογική διαδρομή εσωτερικής γαλήνης και του χρόνου που κυλά αδιάκοπα. Όλα έχουν την έννοια της φθαρτότητας που πρέπει να κατανοήσουμε ώστε να ζούμε ειρηνικά και σε αρμονία με τον χρόνο. Τα κεραμικά που εκτίθενται αποτελούν αποτύπωμα σχεδιασμού origami σε πηλό. Η κεραμική ύλη που χρησιμοποιεί πλάθεται σχεδιαστικά με γεωμετρικό σχεδιασμό. Μικρά σε μέγεθος κεραμικά γλυπτικής, μας δίνουν μέσα από την πολυεδρικότητά τους την αρχιτεκτονική απεικόνιση του αντικειμένου. Όμορφα μικρά γλυπτά χαϊδεύουν την ματιά και δίνουν κατασκευές άλλου τύπου. Η Γεωργία Γκρεμούτη ακολουθεί πιστά τον δρόμο από τα μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής.
georgiagremouti@gmail.com – www.georgiagremouti.com – www.instagram.com/georgiagremouti/
Από την Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού
Δημοσιογράφος f.i.j.e.t World (Παγκόσμια Ομοσπονδία Δημοσιογράφων & Συγγραφέων Τουρισμού-Πολιτισμού) Εικαστικός Συντάκτης www.mystikou-karagianniotou.com
Διάρκεια έκθεσης 8 ΑΠΡΙΛΊΟΥ 2025 – 21 Ιουνίου 2025
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα