25.5 C
Athens
Σάββατο, 14 Ιουνίου, 2025
spot_img
ΑρχικήΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΔασμολογικές ελαφρύνσεις το «δώρο» Τραμπ στην αυτοκινητοβιομηχανίες

Δασμολογικές ελαφρύνσεις το «δώρο» Τραμπ στην αυτοκινητοβιομηχανίες

Ο Αμερικανός πρόεδρος υπέγραψε την Τρίτη εκτελεστικά διατάγματα για τη χαλάρωση των δασμών 25% στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων με φόντο τις προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο ανεξέλεγκτης αύξησης των τιμών των οχημάτων

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και ανεξάρτητοι αναλυτές έχουν επισημάνει εδώ και καιρό τον κίνδυνο οι δασμοί να οδηγήσουν σε αύξηση των τιμών, μείωση των πωλήσεων και καθιστώντας τελικά την αμερικανική οικονομία λιγότερο ανταγωνιστική παγκοσμίως.

Ο Ντόναλντ Τραμπ παρουσίασε τις αλλαγές ως μια απόπειρα μετάβασης με στόχο την μεταφορά της παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες.

“Θέλαμε απλώς να τους βοηθήσουμε κατά τη διάρκεια αυτής της μικρής μετάβασης, βραχυπρόθεσμα”, δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος στους δημοσιογράφους. “Δεν θέλαμε να τους τιμωρήσουμε”.

Ο υπουργός Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης του Λευκού Οίκου την Τρίτη, δήλωσε ότι ο στόχος ήταν να δοθεί η δυνατότητα στις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες να δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας.

“Ο πρόεδρος Τραμπ είχε συναντήσεις τόσο με εγχώριους όσο και με ξένους παραγωγούς αυτοκινήτων και έχει δεσμευτεί να επαναφέρει την παραγωγή αυτοκινήτων στις ΗΠΑ”, δήλωσε ο Μπέσεντ. “Θέλουμε λοιπόν να δώσουμε στους κατασκευαστές αυτοκινήτων ένα μονοπάτι για να το κάνουν αυτό, γρήγορα, αποτελεσματικά και να δημιουργήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας”.

Ο Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε την Τρίτη διάταγμα που τροποποίησε τους προηγούμενους δασμούς 25% για τα αυτοκίνητα, διευκολύνοντας τα οχήματα που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ με εξαρτήματα από το εξωτερικό να μην αντιμετωπίζουν απαγορευτικά υψηλούς δασμούς.

Το διάταγμα προβλέπει έκπτωση 3,75% για ένα έτος σε σχέση με τις τιμές πώλησης ενός οχήματος που συναρμολογείται στην εγχώρια αγορά. Το ποσοστό αυτό επιτεύχθηκε βάζοντας εισαγωγικό φόρο 25% στα εξαρτήματα που αποτελούν το 15% της τιμής πώλησης ενός οχήματος. Για το δεύτερο έτος, η έκπτωση θα ισούται με 2,5% της τιμής πώλησης ενός οχήματος, καθώς θα εφαρμόζεται σε μικρότερο ποσοστό των εξαρτημάτων του οχήματος.

Ανώτερος αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Εμπορίου, που διατήρησε την ανωνυμία του, δήλωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επισήμαναν στον Ντόναλντ Τραμπ ότι ο πρόσθετος χρόνος θα τους επιτρέψει να επιταχύνουν την κατασκευή νέων εργοστασίων, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποίησαν ότι θα χρειαστούν χρόνο για να μετατοπίσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού. Συμπλήρωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα ανακοινώσουν κατά τη διάρκεια του επόμενου μήνα πρόσθετες βάρδιες για τους εργαζόμενους, νέες προσλήψεις και σχέδια για κατασκευή νέων εγκαταστάσεων.

Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, ανέφερε σε δήλωσή του ότι η εταιρεία εκτιμά τα μέτρα δασμολογικής ελάφρυνσης του προέδρου.

“Ενώ αξιολογούμε περαιτέρω τον αντίκτυπο των δασμολογικών πολιτικών στις δραστηριότητές μας στη Βόρεια Αμερική, προσβλέπουμε στη συνεχή συνεργασία μας με την αμερικανική κυβέρνηση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικής αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και την τόνωση των εξαγωγών”, δήλωσε.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της General Motors Mary Barra δήλωσε ότι είναι ευγνώμων για την υποστήριξη Τραμπ προς τη βιομηχανία και σημείωσε ότι η εταιρεία προσβλέπει στις συζητήσεις με τον πρόεδρο και στη συνεργασία με την κυβέρνηση.

“Πιστεύουμε ότι η ηγεσία του προέδρου συμβάλλει στην εξίσωση των όρων ανταγωνισμού για εταιρείες όπως η GM και μας επιτρέπει να επενδύσουμε ακόμη περισσότερο στην οικονομία των ΗΠΑ”, ανέφερε η Barra σε δήλωσή της.

Ο Jim Farley, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ford Motor Company, τόνισε ότι η εταιρεία του κάνει περισσότερα για την εγχώρια παραγωγή.

“Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την κυβέρνηση για να υποστηρίξουμε το όραμα του προέδρου για μια υγιή και αναπτυσσόμενη αυτοκινητοβιομηχανία στην Αμερική”, δήλωσε ο Farley. “Καθώς θα εφαρμόζονται οι σωστές πολιτικές, θα είναι σημαντικό για τους μεγάλους εισαγωγείς οχημάτων να ακολουθήσουν τη δέσμευση της Ford να κατασκευάζει στην Αμερική. Εάν κάθε εταιρεία που πωλεί οχήματα στις ΗΠΑ ακολουθούσε την αναλογία αμερικανικής κατασκευής της Ford, 4 εκατομμύρια περισσότερα οχήματα θα συναρμολογούνταν στην Αμερική κάθε χρόνο”.

Η αλλαγή κατεύθυνσης από τον Λευκό Οίκο ωστόσο δεν διαμορφώνει συνθήκες σταθερότητας απαραίτητες για τον κλάδο, δήλωσε ο Sam Fiorani, αναλυτής στην εταιρεία επιχειρηματικών προβλέψεων AutoForecast Solutions.

“Η εξεύρεση ενός τρόπου για να πάρει ξανά εμπρός η αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να είναι πρωταρχικής σημασίας”, δήλωσε ο Fiorani. “Οι δασμοί δεν δίνουν σημασία στον τρόπο που λειτουργεί η αυτοκινητοβιομηχανία, που δεν μπορεί να μεταφέρει άμεσα την παραγωγή. Απλώς δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο”.

“Η ολοκλήρωση της μεταφοράς για την κατασκευή οχημάτων απαιτεί μήνες και συνήθως χρόνια, μαζί με εκατοντάδες εκατομμύρια, αν όχι δισεκατομμύρια δολάρια”, πρόσθεσε. “Και έτσι δεν είναι μια απόφαση που μπορεί να λάβει κανείς ελαφρά τη καρδία”, συμπλήρωσε.

Η Wall Street Journal μετέδωσε πρώτη τις λεπτομέρειες των αλλαγών. Ο λογαριασμός Rapid Response του Λευκού Οίκου στο X ανέφερε ότι ο Ντόνλαντ Τραμπ υπέγραψε ένα δεύτερο διάταγμα το απόγευμα της Τρίτης για να αποτρέψει την επικάλυψη των διαφόρων δασμών στους υφιστάμενους φόρους που επιβάλλει στα εισαγόμενα αυτοκίνητα και στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων.

Οι δασμοί που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ θεωρήθηκαν από ορισμένους ως υπαρξιακή απειλή για την αυτοκινητοβιομηχανία. Ο Άρθουρ Λάφερ, στον οποίο ο Τραμπ απένειμε το Προεδρικό Μετάλλιο Ελευθερίας κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, εκτίμησε ότι οι δασμοί αν εφαρμοστούν χωρίς τροποποιήσεις θα μπορούσαν να προσθέσουν 4.711 δολάρια στο κόστος κατασκευής ενός οχήματος.

Η τιμή των νέων οχημάτων έφτασε κατά μέσο όρο στα 47.462 δολάρια τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με το Kelley Blue Book, μέσο που παρακολουθεί την αγορά αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. «Οι δασμοί επιβαρύνουν την αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας, έναν πολύπλοκο ιστό που εκτείνεται σε όλο τον κόσμο. Πολλά εξαρτήματα αυτοκινήτων περνούν τα σύνορα αρκετές φορές πριν την τελική συναρμολόηγηση του οχήματος, και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βασίζονται σε προμηθευτές σε όλο τον κόσμο για χιλιάδες εξαρτήματα», επισημαίνεται.

Οι αυξημένοι δασμοί αναμένεται να επιβαρύνουν περισσότερο στους αγοραστές νέων αυτοκινήτων οδηγώντας τους καταναλωτές στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων και προκαλώντας ελλείψεις στη διαθεσιμότητα τους. Οι δασμοί επηρεάζουν επίσης το κόστος κατοχής και συντήρησης ενός οχήματος.

Ο Ντόναλντ Τραμπ, που συμπληρώνει 100 ημέρες από την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο, γιόρτασε την επέτειο με ομιλία στο Μίσιγκαν, μια πολιτεία που βασίζεται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι Ρεπουμπλικάνοι επικράτησαν στην πολιτεία στις εκλογές χάρη στις υποσχέσεις Τραμπ ότι θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας στα εργοστάσια.

Παρόλα αυτά, παραμένει ασαφής ο αντίκτυπος που θα έχουν οι δασμοί του Τραμπ στην αμερικανική οικονομία και στις πωλήσεις αυτοκινήτων. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι λένε ότι οι δασμοί – οι οποίοι θα μπορούσαν τελικά να πλήξουν τις περισσότερες εισαγωγές – θα αυξήσουν τις τιμές και θα επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη, πλήττοντας ενδεχομένως και τις πωλήσεις αυτοκινήτων, παρά την ανακούφιση που προτίθεται να προσφέρει η κυβέρνηση σχετικά με τις προηγούμενες πολιτικές της.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ