Η ανανέωση του στόλου οχημάτων και η εισαγωγή νέων τεχνολογιών οδηγεί τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας σε νέα άνοδο επιβατικής κίνησης και επικυρώσεων.
Οι επιβάτες και επισκέπτες της Αθήνας εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο τα μέσα μεταφοράς, αρμοδιότητας ΟΑΣΑ, κάτι το οποίο διαπιστώνεται, τόσο από τα απολογιστικά μεγέθη του 2024, όσο και κατά τους πρώτους μήνες του 2025.
Το 2024, οι επικυρώσεις του Ομίλου ΟΑΣΑ παρουσίασαν αύξηση 9% έναντι του 2023, ενώ το πρώτο τρίμηνο του έτους αυξήθηκαν κατά 7,1%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Το πλάνο εκσυγχρονισμού του Ομίλου ΟΑΣΑ, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπερταμείο, βασίζεται στην πλήρη ανανέωση του στόλου οχημάτων και συρμών, στην εκπόνηση του «Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής», στη ψηφιοποίηση και εφαρμογή νέων τεχνολογιών (tap & pay, MaaS, ABT/αποϋλοποίηση καρτών ATH.ENA card) και στην ανάπτυξη νέας εργασιακής κουλτούρας.
Σχετικά με την ανανέωση του στόλου οχημάτων, εντός του 2024, εντάχθηκαν 140 ηλεκτρικά λεωφορεία και εγκαταστάθηκαν 70 φορτιστές σε 4 αμαξοστάσια.
Έως τα τέλη του 2025, εκτιμάται ότι θα έχουν τεθεί συνολικά σε λειτουργία 211 νέα λεωφορεία που εξυπηρετούν τις περιαστικές γραμμές Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, 300 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου CNG (100 αρθρωτά, 200 12μετρα), 300 νέα λεωφορεία leasing (100 ηλεκτρικά midi, 100 αρθρωτά, 100 12μετρα). Αθροιστικά, έως τα τέλη του 2025, 951 νέα λεωφορεία θα κυκλοφορούν στην Αθήνα.
Πρόσφατα προκηρύχθηκε διαγωνισμός από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την απόκτηση επιπλέον 125 καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων στην Αθήνα, με 2 συμμετοχές, ενώ πρόθεση αποτελεί και η προμήθεια 50 λεωφορείων υδρογόνου.
Εκτός από τα λεωφορεία, πρόγραμμα ανανέωσης συρμών βρίσκεται σε εξέλιξη στη ΣΤΑΣΥ, με την ανακατασκευή 14 συρμών της γραμμής 1 (πρώην ηλεκτρικός). Ο πρώτος συρμός αναμένεται να τεθεί σε κυκλοφορία τον Νοέμβριο και τμηματικά, οι υπόλοιποι 13 συρμοί θα παραδίδονται ως το τέλος του 2026. Πρόθεση αποτελεί η ανακατασκευή και άλλων συρμών, ενώ προσπάθειες διεξάγονται για την εξασφάλιση πόρων για την προμήθεια νέων συρμών στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό.
Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαμόρφωση και τεκμηρίωση του «Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη» της Αττικής για την επόμενη εικοσαετία, με κύριους στόχους: τη βελτίωση της κινητικότητας των πολιτών και την αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών, δίνοντας έμφαση:
- στη διαλειτουργικότητα των μέσων,
- την προώθηση βιώσιμων αστικών μεταφορών και
- την υιοθέτηση σύγχρονων και καινοτόμων υπηρεσιών και τεχνολογιών.
Ο νέος «Συγκοινωνιακός Χάρτης» στηρίζεται στο «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής», το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη και πληρέστερη έρευνα μετακινήσεων που πραγματοποιήθηκε στην Αττική την τελευταία 20ετία.
Εξίσου σημαντική είναι η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, όπως το «tap 2 ride». Η ανταπόκριση των επιβατών στη νέα δυνατότητα πληρωμής είναι θετική, καθώς την έχουν χρησιμοποιήσει πάνω από 150.000 επιβάτες, ενώ κάθε ημέρα πραγματοποιούνται πλέον περίπου 30.000 επικυρώσεις, αντιπροσωπεύοντας το 27% των αναλώσεων απλών χάρτινων εισιτηρίων.
Ειδικά στις μετακινήσεις για το αεροδρόμιο, οι επικυρώσεις μέσω της εφαρμογής «tap 2 ride» στις γραμμές express του αεροδρομίου αποτελούν το 14% των συνολικών επικυρώσεων. Αντίστοιχα, οι επικυρώσεις μέσω της εφαρμογής «tap 2 ride» στο μετρό, με προορισμό το αεροδρόμιο αποτελούν το 10% των συνολικών επικυρώσεων.
O Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος δήλωσε σχετικά: «Οι νέες ψηφιακές εφαρμογές, όπως το tap 2 ride και η ανανέωση του στόλου οχημάτων έχουν βελτιώσει, σημαντικά, την εμπειρία της μετακίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς, αρμοδιότητας ΟΑΣΑ.
Η άνοδος επικυρώσεων, επιβιβάσεων και εισπράξεων που συντελέστηκε το 2024 συνεχίζεται και το 2025. Επιδίωξή μας είναι οι Συγκοινωνίες Αθηνών να αποτελέσουν την πρώτη επιλογή μετακίνησης στην Αθήνα και με γνώμονα την επίτευξη του στόχου αυτού, συνεχίζεται, με αμείωτη ένταση, η ανανέωση οχημάτων, η ανακατασκευή συρμών και η πρόσληψη προσωπικού για πιο πυκνά και αξιόπιστα δρομολόγια».