Έρευνα: Ένα στα τρία παιδιά συναντήθηκε με κάποιον που γνώρισε στο διαδίκτυο

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 15 Φεβρουαρίου 2020

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΕΛΛΑΔΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: , ,

Παιδιά δημοτικού που ξενυχτούν παίζοντας σε κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές «games», παιδιά γυμνασίου που σ’ ένα μεγάλο ποσοστό τους έχουν δεχθεί μέσω διαδικτύου παρενόχληση και ταυτόχρονα μια αδυναμία των γονέων να ελέγξουν τα παιδιά τους σε ό,τι αφορά την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, προκύπτουν ως στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας Κρήτης, σε 13.000 μαθητές, με φόντο τις διαδικτυακές τους συνήθειες, το πώς επηρεάζεται η ψυχολογία τους από τα κοινωνικά δίκτυα και το online gaming.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε υπό την έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων το Νοέμβριο – Δεκέμβριο του 2019, σε δείγμα 13.000 μαθητών ηλικίας από 10-18 ετών, σε περίπου 500 σχολεία των νομών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Έβρου, Ιωαννίνων, Ηρακλείου και Δωδεκανήσου, φέροντας στην επιφάνεια ότι 2 στα 10 παιδιά δημοτικού και 4 στα 10 παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου δε συζητούν με τους γονείς τους θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό γονιών συνεχίζει να μη θέτει όρια ούτε στο χρόνο που δαπανούν τα παιδιά στο διαδίκτυο, ούτε στο περιεχόμενο που επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση. Όπως προκύπτει μάλιστα από τις απαντήσεις των παιδιών, πολλοί γονείς δε γνωρίζουν καν τι κάνει το παιδί τους όταν βρίσκεται στο διαδίκτυο, την ώρα που το 30% των παιδιών δημοτικού και το 60% των παιδιών Γυμνασίου – Λυκείου θα διστάσει ή δε θα πει στους γονείς του αν κάτι του συμβεί και το αναστατώσει κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού, κυρίως επειδή θεωρούν ότι οι γονείς δεν ασχολούνται, είτε επειδή φοβάται ότι θα του απαγορεύσουν να παίζει, είτε επειδή θεωρεί ότι οι γονείς δε ξέρουν πώς να το βοηθήσουν.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Υπεύθυνος Γραμμής «Help Line Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γιώργος Κορμάς: «Η έρευνα δείχνει για πρώτη φορά στη χώρα μας ότι 10% των παιδιών του δημοτικού ξενυχτούν για να παίζουν games και 21% των εφήβων. Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά δεν έχουν τον έλεγχο που θα έπρεπε. Επιπλέον, το 60% των παιδιών μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα από το Δημοτικό και γύρω στο 94% των παιδιών μας στην εφηβεία, είναι μέσα στα κοινωνικά δίκτυα. Ιδιαίτερη αξία θα ήθελα να δώσουμε στο ρόλο των γονέων όπου δυστυχώς αποδυναμώνεται χρόνο με το χρόνο. Βλέπουμε ότι το 40% των γονιών δεν έχουν μιλήσει καθόλου με τα παιδιά τους για το ασφαλές διαδίκτυο και φτάνει το 60% στα παιδιά του Γυμνασίου. Άρα βλέπουμε ότι ο ρόλος του γονιού θα πρέπει να ενισχυθεί πολύ, καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι τα παιδιά σερφάρουν μόνα τους σε έναν χώρο που είναι φτιαγμένος για ενηλίκους».
Ένα από τα θέματα στο οποίο επικεντρώθηκε η έρευνα ήταν ο βαθμός επηρεασμού των παιδιών στα όσα βλέπουν στα κοινωνικά δίκτυα. Όπως προέκυψε, δύο στα δέκα παιδιά ηλικίας από 13-18 ετών, ανησυχεί για τον αριθμό των «Like» που θα λάβει στο περιεχόμενο που ανεβάζει σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, το 19% έχει προβεί σε διαγραφή φωτογραφίας που δεν έλαβε ικανοποιητικό αριθμό Like και το 28% χρησιμοποιεί συστηματικά φίλτρα στις φωτογραφίες που μοιράζεται.