Χρ. Σπίρτζης για τροποποίηση του ν. 4622/19 περί Επιτελικού Κράτους: Η ΝΔ του Αυγούστου διαψεύδει τη ΝΔ του Φεβρουαρίου με την 47η τροποποίηση του!

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 17 Φεβρουαρίου 2020

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΕΛΛΑΔΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: , ,

Ο τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, παίρνει θέσης για την τροποποίηση του ν. 4622/19 και δηλώνει: Με την κατάθεση τροπολογίας επέρχεται η τεσσαρακοστή έβδομη (47) τροποποίηση του Επιτελικού Κράτους, του Ν.4622/19, της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Αν θυμηθεί κανείς την επικοινωνιακή θύελλα της πρώτης βδομάδας της κυβέρνησης Μητσοτάκη, στις 5 Αυγούστου, για το Επιτελικό κράτος θα διαπιστώσει ότι τα κύρια επιχειρήματα ήταν η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και υπογραφής στους Γενικούς Διευθυντές και οι κανόνες ορθής νομοθέτησης.
Οκτώ μήνες μετά και αφού έχουν κολλήσει τα πάντα στον Δημόσιο τομέα, μιας και μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον δεν είχε εκδοθεί ούτε μία εξουσιοδοτική απόφαση σε όλα τα Υπουργεία, η κυβέρνηση με τροπολογία, που προφανώς δεν συνάδει με τους κανόνες καλής νομοθέτησης, στην Ολομέλεια της Βουλής σε άσχετο Σχέδιο Νόμου περί εξωδικαστικών μηχανισμών και κατάργησης Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών γραφείων» κατέθεσε νέα τροπολογία ώστε να μπορεί να μεταβιβάζει ο οικείος Υπουργός στους Γενικούς Διευθυντές δικαίωμα υπογραφής και σε γενικότερα έγγραφα, που δεν συνιστούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις.
Η δυνατότητα αυτή όμως προϋπήρχε και εφαρμοζόταν για δεκαετίες πριν τον Νόμο του Επιτελικού κράτους. Δεν μπορούσε να εφαρμοστεί μετά την ψήφιση του, επειδή η «έτοιμη» κυβέρνηση της ΝΔ, ήταν τόσο έτοιμη, που κατήργησε πλήθος διατάξεων, με τελικό αποτέλεσμα ούτε οι Γενικοί Γραμματείς να μη μπορούν να έχουν δικαίωμα υπογραφής, πόσο μάλλον οι Γενικοί Διευθυντές.
Σήμερα που η ΝΔ ανακάλυψε την πυρίτιδα, έρχεται να διορθώσει δικές της πρωτοβουλίες, που είχε αφαιρέσει από τους Γενικούς Διευθυντές, παίζοντας το ίδιο θεατρικό έργο με τον Αύγουστο, χωρίς ίχνος αυτοκριτικής.
Πιστή στο δόγμα «Επικοινωνία – επικοινωνία – επικοινωνία» όχι μόνο νομοθετεί και αλλάζει για 47η φορά το δικό της νόμο, αλλά εξαγγέλλει δια στόματος Πρωθυπουργού πριν δύο ημέρες στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, πόσο «εμπιστεύεται τους Δημόσιους Υπαλλήλους και γι’ αυτό προχωρά στην σημερινή τροπολογία, που μας έλεγε ότι ψήφισε οκτώ μήνες πριν.
Μία μέρα αργότερα, τιμώντας αυτή την δήθεν εμπιστοσύνη, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Εσωτερικών, επιχαίρει σε συνάντηση με Δημάρχους για την μεταβίβαση κρίσιμων αρμοδιοτήτων και λειτουργιών στον ιδιωτικό τομέα.
Η κυβέρνηση επιβεβαιώνει ότι ο μόνος σκοπός που είχε τον Αύγουστο, ήταν η οικοδόμηση του Κομματικού Επιτελικού κράτους της δεξιάς με στρατιές συμβούλων, καλά αμειβόμενων, χωρίς καν πτυχίο και χωρίς ασυμβίβαστα.
Να επισημάνουμε επίσης το παράδοξο ότι σύμφωνα με το νόμο του επιτελικού κράτους οι Γενικοί Διευθυντές παίρνουν αρμοδιότητα ή εξουσία υπογραφής, εφόσον έχουν κριθεί από τα αρμόδια συμβούλια με τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ. Αντίθετα, οι περισσότεροι υπηρετούντες διευθυντές και οι τμηματάρχες δεν έχουν περάσει από κρίση. Σε αυτούς δεν βλέπει η κυβέρνηση κώλυμα για μεταβίβαση εξουσίας υπογραφής. Προφανώς τα κωλύματα καταγράφονται ανάλογα με το τι βολεύει ευκαιριακά.
Επίσης, με την παρούσα τροπολογία εισάγεται διάταξη με την οποία ο Υπουργός κρατάει το δικαίωμα υπογραφής σε περιπτώσεις αποφάσεων ατομικών διοικητικών πράξεων για τις οποίες έχει συνεδριάσει γνωμοδοτικό συλλογικό όργανο πριν τις 7/2/2020, ημερομηνία έναρξης ισχύος του δικαιώματος υπογραφής των Γενικών Διευθυντών. Αυτό σημαίνει ότι στα θέματα κινητικότητας (μετατάξεων, αποσπάσεων) των δημοσίων υπαλλήλων, για τους οποίους έχουν ήδη συνεδριάσει οι επιτροπές επιλογής, σύμφωνα με τη νομοθεσία κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ, θα αποφασίζει και θα υπογράφει ο υπουργός, για να ελέγξει το σύστημα.
Στην τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών – μεταξύ άλλων – εμπεριέχονται τα εξής:
Στο άρθρο 3 συνιστώνται 123 επιπλέον θέσεις μόνιμων υπαλλήλων σε υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών (117 ΠΕ Δημοσιονομικών, 4 ΠΕ Μηχανικών και 2 ΠΕ Γεωτεχνικών). Κόστος τουλάχιστον 2,2 εκ. ευρώ κατ’ έτος, σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ.
Στο άρθρο 8 καθορίζεται σύστημα αξιολόγησης και επιλογής των προϊσταμένων της ΑΑΔΕ κατά παρέκκλιση των διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα και του ν. 4369/16. Με τις προϊσχύουσες διατάξεις, δεν θιγόταν η εφαρμογή των ανωτέρω γενικών διατάξεων.
Μια ακόμη κατ’ εξαίρεση διάταξη σε βάρος της ισονομίας, της αξιοκρατίας και των κανόνων διαφάνειας, στην κατεύθυνση δόμησης του Κομματικού Επιτελικού Κράτους της Δεξιάς.
Γεννάται η ερώτηση, όταν θεσπίζονται κατ’ εξαίρεση διατάξεις για την επιλογή προϊσταμένων στην ΑΔΑΕ και σε πάνω από 30 φορείς και υπηρεσίες, ο μόνος λόγος που χρειάζεται η μεταβίβαση υπογραφής στους Γενικούς Διευθυντές, δεν είναι μια ισχυρή, αποτελεσματική και ανεξάρτητη δημόσια διοίκηση αλλά ο πλήρης έλεγχος του κράτους.
Προτείνουμε στην Κυβέρνηση Μητσοτάκη, στην 100η τροποποίηση του Νόμου του Επιτελικού Κράτους να διοργανώσει μια μεγάλη εορταστική εμβληματική εκδήλωση.