Δημοπρασίες Ψαθάρη: Μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες στην 27η δημοπρασία Κυπριακών και Ελλαδικών Έργων Τέχνης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 26 Νοεμβρίου 2019

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: , ,

Σημαντικά έργα Ελλήνων δημιουργών δίνουν το στίγμα της 27ης δημοπρασίας Ψαθάρη, στη Λευκωσία. Έτσι, το έργο Τέλος Εποχής (5.500 – 8.000 ευρώ) είναι ένα αντιπροσωπευτικό έργο του Σπύρου Βασιλείου, σημαντικού εκπροσώπου της γενιάς του ‘30 και αναμένεται ότι θα συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των επενδυτών το βράδυ της 4ης Δεκεμβρίου στην 27η Δημοπρασία του Οίκου Ψαθάρη. Το Τέλος Εποχής διακρίνεται για την συνύπαρξη του έντονου ρομαντισμού με στοιχεία σουρεαλιστικότητας και συμβολιστικής ζωγραφικής.
Ο ιδρυτής του οίκου, Νίκος Ψαθάρης, σημειώνει: «Το στίγμα της παρούσας συλλογής, πέρα από την μοναδικότητα και την σπανιότητα των έργων που πάντοτε αποτελούν το ζητούμενο, δίνουν η πλειάδα κορυφαίων ελλαδιτών και κυπρίων καλλιτεχνών και η πληθώρα ρευμάτων και προβληματισμών από τον 19ο αιώνα στο σήμερα.
«Παράλληλα έχουμε δώσει έμφαση σε σύγχρονους καλλιτέχνες και έργα μοντέρνας ζωγραφικής προσπαθώντας, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, να ακολουθήσουμε τη τάση που αναπτύσσεται διεθνώς στις δημοπρατικές αγορές και αφορά σε μεγάλες επενδύσεις στη σύγχρονη τέχνη».
Επενδυτικές ευκαιρίες
Ανάμεσα στα έργα που παραδοσιακά συγκεντρώνουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον στις δημοπρασίες του οίκου βρίσκονται το Αλώνισμα (18.000 – 25.000 ευρώ) του κορυφαίου ναϊφ Μιχαήλ Χρ Κάσιαλου, Μασσαλία με το Λιμάνι (19.000 – 27.000 ευρώ) του εμβληματικού μοντερνιστή Χριστόφορου Σάββα, και Τοπίο στον Αγρό (17.000 – 23.000 ευρώ) του Σολωμού Φραγκουλίδη, ενός εκ των ιδρυτών της κυπριακής ζωγραφικής.
Συγχρόνως, το ενδιαφέρον των επενδυτών αναμένεται ότι θα επικεντρωθεί στο γλυπτό του Νίκου Κοτζιαμάνη, John Fitzgerald Kennedy (9.500 – 15.000 ευρώ). Ο Κοτζιαμάνης είναι γνωστός στον ελληνικό και διεθνή χώρο για τις προτομές και τους αδριάντες προσωπικοτήτων της σύγχρονης ιστορίας, ενώ τα έργα του σπανίως αποκτούνται από δημοπρατικές συλλογές.
Παράλληλα, επενδυτική ευκαιρία αποτελεί το έργο του Άγγελου (γ 1943), Λουλούδια στο Διάστημα με τα έντονα σουρεαλιστικά και αλληγορικά στοιχεία. Ο Άγγελος είναι εξαιρετικά επιτυχημένος στις δημοπρατικές αγορές στον ελληνικό χώρο αλλά και στο εξωτερικό όπου συχνά πετυχαίνει εξαιρετικά ψηλές τιμές.
Περιζήτητα έργα
Ενδιαφέρον από επενδυτές και συλλέκτες αναμένεται επίσης ότι θα σημειωθεί για τη Βοσκοπούλα (2.300 – 3.000 ευρώ) του Άλκη Κεραμίδα, του οποίου η ιδιαίτερα επιδέξια τεχνική έχει επιρροές από τον Ρουσσώ, καθώς επίσης και τα έργα Ελευσίνα του Βαγγέλη Ρήνα, έργο που διακρίνεται για την στιβαρότητα του χρώματος (5.700 – 8.500 ευρώ) και Σύνθεση (2.000 – 3.000 ευρώ) της Ελένης Νικοδήμου, με τις απλές ελεύθερες φόρμες και συγκινησιακό χρώμα που παραπέμπουν σε Rothko. Ανάμεσα στις επενδυτικές ευκαιρίες βρίσκεται το έργο Πέτρες με κόκκινο πανί (3.000 – 5.000 ευρώ) του Σωτήρη Σόρογκα, Λουλούδια στο Βάζο (2.500 – 3.500 ευρώ) του Γιώργου Βαρλάμου, Χωρίς Τίτλο (1.900 – 2.500 ευρώ) του Δημοσθένη Κοκκινίδη, Το Κανάτι της Αίγινας (1.200 – 1.800 ευρώ) του Παύλου Σάμιου, μια παστέλ σύνθεση (1.500 – 2.000 ευρώ) του Παύλου Μαθιόπουλου, μια νεκρή φύση με εσωτερική κίνηση και παλλόμενο χρώμα (1.500 – 2.000 ευρώ) του Σπύρου Βικάτου, το έργο Κορίτσι Ανάβει το Καντήλι (3.000 – 5.000 ευρώ) του Απόστολου Γεραλή, Άρτεμη Θεά του Κυνηγιού (2.800 – 5.000 ευρώ) του Αλέξανδρου Αλεξανδράκη, Στο εκκλησάκι της Πέρδικας – Αίγινα (1.400 – 2.000 ευρώ) της Μαρίας Πωπ, Το Μασούρισμα (2.700 – 5.000 ευρώ) του Ιωάννη Κισσονέργη, Μαύρος Κύκλος (1.800 – 2.500 ευρώ), ένα γεωμετρικό έργο με χρωματικές ποιότητες του Ανδρέα Χρυσοχού.
Η φθινοπωρινή συλλογή του οίκου αριθμεί 129 έργα τέχνης και συνολικά 142 εκθέματα ανάμεσα στα οποία βρίσκονται βιβλία και σπάνιοι χάρτες της Κύπρου, καθώς και έξι τεύχη του The Illustrated London News. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τα εκθέματα από τις 2 μέχρι και τις 4 Δεκεμβρίου στο The Landmark Nicosia Hotel (πρώην Hilton).
Σπύρος Βασιλειου, Τέλος Εποχής (λάδι σε καμβά, 57 x 87 εκ, 5.500 – 8.000 ευρώ)
Καλλιτέχνης που διακρίνεται για τον λυρισμό και την νοσταλγικότητα του, ο Σπύρος Βασιλείου (1902 – 1985) υπήρξε μαθητής του Ν. Λύτρα στην Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (ΑΣΚΤ) και θεωρείται από τους σημαντικούς εκπροσώπους της γενιάς του ‘30. Στο Τέλος Εποχής είναι ολοφάνερος ο ρομαντισμός του καλλιτέχνη. Τα λυρικά στοιχεία όπως η βάρκα με τα πανιά που φεύγει προς το μέλλον μ’ έναν αέρα ελευθερίας δημιουργεί μια νοσταλγικότητα. Παράλληλα, το «ανήσυχο τέλος» στο αριστερό μέρος ξεφεύγει από τον λυρισμό του έργου αποδίδοντας μια σουρεαλιστικότητα με στοιχεία συμβολιστικής ζωγραφικής. Το αφηρημένο κόκκινο φόντο με τις έντονες διαβαθμίσεις τονίζει τα σύμβολα, ενώ μια υγρή ρευστότητα διαχέεται σε όλο τον πίνακα δημιουργώντας μια αλληγορία του ρέοντος χρόνου.

Άγγελος, Λουλούδια στο Διάστημα (λάδι σε καμβά, 70 x 70 εκ)

Άγγελος, Λουλούδια στο Διάστημα (λάδι σε καμβά, 70 x 70 εκ, 4.800 – 7.000 ευρώ)
Η πρωτοτυπία στο έργο του Άγγελου (Παναγιωτου) (γ 1943) εστιάζεται στην καταλυτική αντίθεση ανάμεσα στο αφηρημένο φόντο και στο κεντρικό θέμα που αποδίδεται ρεαλιστικά, σχεδόν φωτογραφικά, παραπέμποντας στις νεκρές φύσεις του ολλανδικού χρυσού αιώνα. Εντούτοις, είναι ένα έργο με στοιχεία σουρρεαλιστικά και αλληγορικά. Η δέσμη των λουλουδιών που ταξιδεύει μοναχικά στο σύμπαν θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως ένα οικολογικό μήνυμα, αλλά και ως μια καφκική αλληγορία ενός μεταμορφωμένου πλανήτη. Ο Άγγελος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών με καθηγητή τον Μαυροείδη.

Γιώργος Βαρλάμος, Λουλούδια στο Βάζο (λάδι σε καμβά, 72 x 122 εκ, 2.500 – 3.500 ευρώ)
Ο Γιώργος Βαρλάμος (1922 – 2013) σπούδασε χαρακτική και ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) στην Αθήνα και στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι. Το 1995 τιμήθηκε για το σύνολο του έργου του από την Ακαδημία Αθηνών. Τα Λουλούδια στο Βάζο είναι ένα καθαρά ιμπρεσσιονιστικό έργο με επιδράσεις από τον Μονέ και από τα πρώτα έργα του Ματίς. Στο έργο, τα πάντα είναι ρευστά. Το φόντο είναι ρευστό, τα αντικείμενα δεν έχουν περιγράμματα αλλά καθορίζονται από το χρώμα, και τα στάχυα δημιουργούν μια κυκλική κίνηση.

Γιώργος Βαρλάμος, Λουλούδια στο Βάζο (λάδι σε καμβά, 72 x 122 εκ.)

Άλκης Κεραμίδας, Βοσκοπούλα (λάδι σε καμβά, 90 x 70 εκ, 2.300 – 3.000 ευρώ)

Ο Άλκης Κεραμίδας (1905 – 1980) σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) στην Αθήνα με καθηγητές τους Θ. Θωμόπουλο, Ν. Λύτρα και Κ. Παρθένη. Το 1987 ο Δήμος Αθηνών οργάνωσε τιμητική έκθεση στη μνήμη του. Η ιδιαιτέρως επιδέξια τεχνική του Κεραμίδα έχει σαφείς επιρροές από Ρουσσώ, ενώ η χρήση του χρώματος δημιουργεί στη Βοσκοπούλα μια πολύ ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Οι στατικές φιγούρες των δύο γυναικών και των προβάτων δημιουργούν μια νοητή πυραμίδα η μνημειακότητα της οποίας έρχεται σε αντίθεση με την κίνηση του σκύλου. Η μόνη κίνηση ουσιαστικά είναι αυτή του σκύλου και των κοντινών του φυλλωμάτων και ο Κεραμίδας τις χρησιμοποιεί ευφυώς για να σπάσει την στατικότητα του τριγώνου και την ακινησία του φόντου.
Χριστόφορος Σάββα, Η Μασσαλία με το Λιμάνι (λάδι σε καμβά, 48 x 70 εκ, 19.000 – 27.000 ευρώ)
Καλλιτέχνης με επιρροές από τον γαλλικό μοντερνισμό και τον φοβισμό και επιδράσεις από την κυβιστική και αφηρημένη τέχνη, ο πρωτεργάτης του μοντερνισμού στη Κύπρο Χριστόφορος Σάββα (1924 – 1968) χρησιμοποιεί ελεύθερες χρωματικές φόρμες που δεν προσδίδουν στη Μασσαλία με το Λιμάνι μονάχα κίνηση αλλά την καθιστούν έργο αφηρημένης ζωγραφικής.

Νίκος Κοτζιαμάνης John Fitzgerald Kennedy (1917 – 1963), (μπρούντζος, 55 x 51 χ 29 εκ.)

Νίκος Κοτζιαμάνης John Fitzgerald Kennedy (1917 – 1963), (μπρούντζος, 55 x 51 χ 29 εκ, 9.500 – 15.000 ευρώ)
Στο γλυπτό John Fitzgerald Kennedy, ο 35ος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, καθήμενος στην κουνιστή του καρέκλα «ζωντανεύει» μπροστά στον θεατή. Ο Νίκος Κοτζιαμάνης (γ 1946) δημιουργεί μια ιμπρεσσιονιστική υφή και συγχρόνως επεξεργάζεται ελεύθερα την φόρμα ενοποιώντας την καρέκλα και την μορφή. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός ενιαίου συνόλου το οποίο δίνει πνοή στο έργο δημιουργώντας στον θεατή μια αίσθηση οικειότητας. Ο γλύπτης είναι γνωστός στον ελλαδικό, κυπριακό και διεθνή χώρο για τα μνημεία τις προτομές και τους αδριάντες προσωπικοτήτων της σύγχρονης ελληνικής και κυπριακής ιστορίας.
Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019, 7:00 μ.μ., THE LANDMARK NICOSIA HOTEL (πρώην Hilton), Λευκωσία.

Φωτογραφία: Χριστόφορος Σάββα, Η Μασσαλία με το Λιμάνι (λάδι σε καμβά, 48 x 70 εκ.)