24.4 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΠΡΩΤΗΣΕΛΙΔΑΟι επιπτώσεις της πανδημίας αρνητικές για ξενοδοχεία και γραφεία με ακίνητα δύο...

Οι επιπτώσεις της πανδημίας αρνητικές για ξενοδοχεία και γραφεία με ακίνητα δύο ταχυτήτων

«Οι επιπτώσεις της πανδημίας είναι ομογενείς στις αγορές του εξωτερικού, πιο αρνητικές στα ξενοδοχεία και στα γραφεία και πιο θετικές στον τομέα των logistics» ανέφερε η Ερη Μητσοστεργίου, πρόεδρος, ULI Greece & Cyprus, στο 21ο συνέδριο της Prodexpo που φέτος πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, ενώ πρόσθεσε ότι πρόκειται για επιδράσεις προϋπήρχαν, αλλά πλέον έχουν επιταχυνθεί.
Σύμφωνα με την ίδια, η υγειονομική κρίση θα αλλάξει τα δομικά συστατικά της αγοράς, φέρνοντας ως παράδειγμα τις εταιρίες γραφείων που θα μεταλλαχθούν λόγω τηλεργασίας και εργασίας από απόσταση. Την ίδια στιγμή, σε σχέση με τα εμπορικά κέντρα, επισήμανε ότι πλέον οι ιδιοκτήτες τους προσανατολίζονται σε αλλαγή του υπάρχοντος μοντέλου, με περισσότερο έρεισμα στην τοπική κοινωνία, ενώ σε σχέση με τα logistics ανέφερε ότι θα επικρατήσουν οι μεγάλες αποθήκες.
«Η πανδημία ήρθε για να μείνει»
Από την πλευρά του, ο Στέφανος Βλαστός, διευθύνων σύμβουλος, Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) εξέφρασε την άποψη ότι «η πανδημία ήρθε για να μείνει» και ότι πλέον πρέπει να υπάρχει ένας μακροπρόθεσμός σχεδιασμός για την αντιμετώπισή της, εκτιμώντας ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό το κομμάτι της ψυχολογίας, καθώς φέρνει εμπιστοσύνη και σε επαγγελματικό επίπεδο στην Ελληνική αγορά. Τα δομικά χαρακτηριστικά της αγοράς ακινήτων έχουν αλλάξει τελείως, ενώ σε ό,τι αφορά το portfolio του ΕΤΑΔ και τη διαχείριση της κατάστασης, αναφέρθηκε στην θετική επίδραση της μετάβασης σε ψηφιοποίηση, προκειμένου να διευκολυνθεί στο μέλλον η πώλησή σημαντικών ακινήτων. Επισήμανε επίσης ότι η πανδημία έχει φέρει πλήγμα στη δραστηριοποίηση της εταιρίας, καθώς το 82% του χαρτοφυλακίου της αποτελείται από τουριστικά ακίνητα, κλάδος ο οποίος έχει χτυπηθεί ιδιαίτερα.
Σε σχέση με τις επενδύσεις στο Real Estate, ο Αρις Καρυτινός, διευθύνων σύμβουλος, PRODEA Investments αναφέρθηκε στην εισήγησή του από τη μια πλευρά στους διεθνείς παίκτες στην παγκόσμια αγορά ακινήτων, επισημαίνοντας ότι ανάμεσά τους υπάρχει περισσότερος ανταγωνισμός απ’ ό,τι υπήρχε πριν την πανδημία, καθώς οι τιμές έχουν πέσει πολύ και πλέον υπάρχουν πολλές ευκαιρίες. Από την άλλη, εκτίμησε ότι οι τοπικοί παίκτες συνεχίζουν να είναι ενεργοί και έχουν ενδιαφέρον για την αγορά, παρότι γίνονται πλέον πολύ λιγότερες πράξεις και έχουν «παγώσει» αρκετά deals. Επιπρόσθετα, ο CEO της Prodea μίλησε για αντοχή της αγοράς, παρά τις συνθήκες, ωστόσο έκανε λόγο για «στάση αναμονής» από επενδυτές που πριν την υγειονομική κρίση ήθελαν να προχωρήσουν σε κλείσιμο συμβολαίων. Εκλεισε, δε, λέγοντας ότι «το Real Estate είναι μια αγορά που παραμένει σε μετάβαση, καθώς ευνοούνται πλέον κλάδοι όπως logistics, αποθήκες και γραφεία».
Ακίνητα δύο ταχυτήτων
Αναφορικά με το κομμάτι της επένδυσης σε ακίνητα, ο Πάνος Παναγιωτίδης, Chief Operating Officer, DIMAND SA επισήμανε και αυτός ότι υπάρχει μια επιτάχυνση των τάσεων, με περισσότερη ένταση στη χώρα μας, ενώ μίλησε για ακίνητα «δύο ταχυτήτων», αφ’ ενός τα πιο ποιοτικά και αφ’ ετέρου αυτά που θα μπουν σε αδράνεια και σε κύκλο αφάνειας. Η τάση πλέον είναι τα logistics που «κλέβουν» ένα σημαντικό κομμάτι της πίτας από την παραδοσιακή λιανική, ενώ σε ό,τι αφορά τα γραφεία, εκτίμησε ότι υπάρχει «μεγάλο ξεκαθάρισμα» ανάμεσα στα πιο παλιά κτίρια και το πιο καινούρια, καθώς τα δεύτερα καταφέρνουν να προσελκύουν ενοικιαστές που μπορούν να τα πληρώσουν αδρά. Αναφέρθηκε, επίσης, στα Campus και τα επιχειρηματικά πάρκα (business parks), που είναι πια στο στόχαστρο επενδυτών, ενώ αποκάλυψε ότι η εταιρία του θα δημοσιοποιήσει σχετικά projects μέχρι το τέλος του χρόνου. Σε ό, τι αφορά το hospitality, υποστήριξε ότι «άντεξαν» περισσότερο τα πεντάστερα καταλύματα, παρά τα ξενοδοχεία πόλης.
Μονάδες που το περασμένο καλοκαίρι εξειδίκευσαν το προϊόν τους σημείωσαν τουριστική αύξηση
Το ζήτημα από τη σκοπιά του τουρισμού έθιξε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, γενικός διευθυντής, Danos – BNP Paribas Real Estate, ο οποίος, ανέφερε ότι υπάρχουν δυσκολίες στα ξενοδοχειακά ακίνητα λόγω της πανδημίας, κυρίως λόγω της απαγόρευσης των αεροπορικών μετακινήσεων από το εξωτερικό που αποτελούν και το πιο σημαντικό κομμάτι του τουρισμού. Ο κ. Παρασκευόπουλος, πάντως, έκανε ιδιαίτερη μνεία σε μονάδες που το περασμένο καλοκαίρι εξειδίκευσαν, λόγω της κατάστασης, το προϊόν τους, απευθυνόμενες σε συγκεκριμένο κοινό, σημειώνοντας αύξηση τουριστικής κίνησης, ενώ πρόσθεσε ότι παρά την αρνητική συγκυρία, δεν σταμάτησαν οι αγοραπωλησίες ξενοδοχείων, με παραδείγματα το deal του Πόρτο Καρράς, τις αγορές της Hines σε Κρήτη και Αθήνα, καθώς, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «τα ξενοδοχειακά ακίνητα είναι ένα μακροπρόθεσμο προϊόν», επισημαίνοντας ότι η ανάκαμψη θα έρθει από το 2022 και ακόμα περισσότερο το 2023.
Σε ό, τι αφορά τα οικιστικά ακίνητα ο Παναγιώτης Μερεκούλιας, διευθύνων σύμβουλος, VALUES a member of EVA τόνισε ότι, παρά την αρνητική συγκυρία, υπήρξε άνοδος και εξακολουθούν να κλείνονται κάποια συμβόλαια σε περιοχές όπως η Αργυρούπολη και τα Βριλήσσια, ενώ όσον αφορά τα γραφεία, υπάρχει κινητικότητα σε συγκεκριμένα projects σε περιοχές όπως η Λεωφόρος Συγγρού, σημειώνοντας αύξηση 4,1% στις αξίες τους.
Ευέλικτοι χώροι εργασίας
Για την επίδραση της πανδημίας στους ευέλικτους χώρους εργασίας έκανε λόγο ο Χρήστος Μισαηλίδης, διευθύνων σύμβουλος, IWG, ο οποίος υποστήριξε ότι υπάρχει παγκοσμίως η τάση των μεγάλων πολυεθνικών εταιριών προς μείωση κόστους γραφειακών αναγκών, διάθεση ευελιξίας και αναζήτηση της καλύτερης ισορροπίας ανάμεσα στην τηλεργασία από το σπίτι και στους ευέλικτους χώρους, προκειμένου να μην επηρεάζεται η παραγωγικότητα της κάθε εταιρίας. Πρόσθεσε, δε, ότι πλέον οι επιχειρήσεις δίνουν σημαντική βάση στο να είναι ο χώρος εργασίας κοντά στην κατοικία του εργαζομένου, κάτι που θα επικρατήσει ακόμα περισσότερο στο μέλλον, ενώ αναφέρθηκε στην αύξηση της ζήτησης προαστιακών χώρων γραφείων, ακόμα και από μεγάλες εταιρίες, που θα δημιουργήσει ανακατανομή της ζήτησης. Κλείνοντας, συμπλήρωσε ότι μεγαλύτερη ανάπτυξη στο χώρο των γραφείων θα επέλθει από τον πρώτο τετράμηνο του 2021.
Η κατανάλωση είναι θέμα ψυχολογίας
Στην τελευταία τοποθέτηση του Executive Leaders Meeting, σε σχέση με το κατά πόσο η υγειονομική κρίση άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες, ο Ζήσιμος Δανηλάτος, Development Director, Lamda Development, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η κατανάλωση είναι θέμα ψυχολογίας και επηρεάζεται από τις εκάστοτε κρίσεις, φέρνοντας το παράδειγμα τις αυξομειώσεις της κίνησης στα malls τους προηγούμενους μήνες. Από την πλευρά του, επίσης, έκανε ιδιαίτερη μνεία στην πιο ταχεία μετάβαση στην ψηφιοποίηση τους προηγούμενους μήνες, η οποία έχει βοηθήσει και στην περίπτωση της επένδυσης του Ελληνικού, που προχωρά κανονικά με τις μελέτες να γίνονται μέσω διαδικτύου, παρά τις αντίξοες συνθήκες. Για τον ίδιο είναι σημαντικό να γίνει κατανόηση των συνθηκών και της μετάλλαξης που γίνεται σε όλους τους τομείς, προκειμένου να υπάρχει και αξιοποίησή τους μελλοντικά σε μεγάλα projects.
Χορηγός επικοινωνίας: www.dimoprasion.gr

«Η δυσκολία στην Ελλάδα είναι να βρεθούν ποιοτικά ακίνητα και πολλοί μπαίνουν στη διαδικασία να τα δημιουργήσουν, ενώ ξεχώρισε ως προσοδοφόρα επένδυση στην παρούσα φάση τα logistics, λόγω και της ανάπτυξης του e-commerce».
Aρης Καρυτινός, CEO, Prodea Investments

 

Το ιστορικό κέντρο της Αθήνας «πεθαίνει»
Ο Σπύρος Τσαγκαράτος, Πρόεδρος & Managing Director ASPA SA, αναφέρθηκε στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, ως ιστορική της συνέχεια, αλλά και ως ένα μίγμα πολλών εικόνων, το οποίο όπως τόνισε χαρακτηριστικά «πεθαίνει», προσθέτοντας ότι μια πόλη που δεν έχει ζωντανό ιστορικό κέντρο, δεν μπορεί να προχωρήσει, δίνοντας παραδείγματα όπως η ανάγκη για ανάπλαση της Βαρβακείου Αγοράς που θα μπορούσε να δώσει μια άλλη πνοή στην πόλη, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και στην μετάλλαξη του παραλιακού μετώπου.
Οπως ανέφερε ο ίδιος «η επιστροφή στο κέντρο της πόλης είναι το έναυσμα η Αθήνα να αρχίσει να είναι λειτουργική και να έχει έναν δικό της προσωπικό χαρακτήρα», ενώ ανέφερε ότι δεν πιστεύει τόσο στον κεντρικό σχεδιασμό, αλλά στην ευαισθητοποίηση των αρχιτεκτόνων και των κατοίκων για έναν νέο τόνο στο αστικό τοπίο. Εκανε, ωστόσο, μνεία στο γεγονός ότι για τη σωστή ανάπλαση μιας πόλης θα πρέπει να υπάρχουν και οι σχετικές υποδομές σε αυτή και αυτές είναι που λείπουν από την Αθήνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ