16.7 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣΜπορεί η Ελλάδα να καταστεί τμήμα του ευρύ δικτύου της Tesla;

Μπορεί η Ελλάδα να καταστεί τμήμα του ευρύ δικτύου της Tesla;

Μπορεί η Ελλάδα να καταστεί τμήμα του ευρύ δικτύου της Tesla; Οι προοπτικές, τα πλεονεκτήματα, αλλά και τα εμπόδια στην υλοποίηση του μεγαλόπνοου project της ηλεκτροκίνησης.
«Οδηγείς στην εθνική οδό Αθηνών – Πατρών και ξαφνικά η στάθμη της μπαταρίας του ηλεκτροκίνητου οχήματός σου, αρχίζει να κατεβαίνει σε ιδιαιτέρως χαμηλά επίπεδα. Αμέσως, σταματάς στον σταθμό φόρτισης, ο οποίος βρίσκεται στα δεξιά του αυτοκινητόδρομου. Μετά από μερικά λεπτά – και με γεμάτη μπαταρία – συνεχίζεις την πορεία σου προς την Αθήνα».
Μπορεί, αυτή τη στιγμή, όλα τα παραπάνω να παραπέμπουν σ’ ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά δεν αποκλείεται τα επόμενα χρόνια να αποτελούν ένα απλό και καθημερινό στιγμιότυπο.
Πρόσφατο δημοσίευμα κυριακάτικης εφημερίδας (σ.σ. Έθνος της Κυριακής) αποκάλυψε ότι στελέχη της Tesla – ηγέτιδας εταιρείας στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων – βρίσκεται στην Αθήνα, έχοντας σειρά επαφών με αξιωματούχους του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Στόχος είναι η επίτευξη συμφωνίας για την εγκατάσταση ενός ευρύ δικτύου σταθμών φόρτισης, κατά μήκος των βασικών ελληνικών αυτοκινητόδρομων, στο πλαίσιο του μεγαλόπνοου project της Tesla για τη δημιουργία μίας τεράστιας ηλεκτρικής λεωφόρου, η οποία θα ξεκινάει από την Πορτογαλία και θα καταλήγει στην Τουρκία.
Πρόκειται για μία διαδρομή 4.800 χιλιομέτρων, κατά μήκος της οποίας αναμένεται να εγκατασταθούν 1.500 φορτιστές σε περίπου 250 σημεία φόρτισης. Από τη συνολική επένδυση των 70 εκατ. ευρώ, εφόσον οι διαπραγματεύσεις Ελλάδας – Tesla ευοδωθούν, τότε περίπου 10 εκατ. ευρώ θα αφορούν τη χώρα μας.
«Η σύνδεση της Ελλάδας με την υπόλοιπη νότια Ευρώπη μέσω της υπερεθνικής διαδρομής που οραματίζεται η Tesla, θα βοηθήσει ώστε να συμπεριληφθεί η χώρα μας στον πανευρωπαϊκό χάρτη ηλεκτροκίνησης» είναι το χαρακτηριστικό σχόλιο του Ευθύμιου Μπακογιάννη, γενικού γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος και επίκουρου καθηγητή στο Μετσόβιο Πολυτεχνείου (ΕΜΠ).
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Tesla, σε πρώτη φάση, βασική επιδίωξη είναι η δημιουργία πέντε σημείων φόρτισης εντός της ελληνικής επικράτειας: Σπάρτη, Αθήνα, Λαμία, Ιωάννινα και Θεσσαλονίκη. Δεν αποκλείεται ωστόσο, εφόσον υπάρξει θετική κατάληψη στις διμερείς επαφές, να προβλεφθεί μια περαιτέρω επέκταση του ελληνικού δικτύου ηλεκτροκίνησης.
«Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσα από κάθε ενέργεια και δικτύωση, σε διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον, είναι πάντοτε θετική, γιατί συμβάλλει στη βελτίωση τόσο του περιβάλλοντος σε επίπεδο ρύπανσης όσο και στην ανάδειξη της χώρας μας ως σημείου αναφοράς για την βιώσιμη κινητικότητα» δηλώνει, χαρακτηριστικά, ο κ. Μπακογιάννης, μιλώντας στο Sputnik.
Τα προβλήματα και η κακή προϊστορία
Οι φιλοδοξίες αναμφίβολα, είναι πολλές. Οι δυσκολίες όμως, είναι εξίσου αρκετές.
«Για την εφικτότητα του όλου εγχειρήματος είναι πολλές οι παράμετροι που αξιολογούνται και σχετίζονται τόσο με το καθεστώς αδειοδότησης και λειτουργίας των σταθμών του δικτύου, όσο και με τις αντοχές του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας» σχολιάζει ο ειδικός αναλυτής.
Ένας από τους βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες έγκειται στη χαμηλή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, καθώς η Tesla έχει διαθέσει μόλις τρία οχήματα στη χώρα, ενώ το συνολικό μερίδιο αγοράς των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι κάτω του 1%.
Ως εκ τούτου, σπεύδει να διευκρινίσει ο κ. Μπακογιάννης, «οι φορτιστές των οχημάτων της Tesla απευθύνονται αποκλειστικά σε οχήματα Tesla και το συγκεκριμένο δίκτυο θα λειτουργεί ανεξάρτητα από τις όποιες υποδομές φόρτισης αναπτυχθούν στην Ελλάδα για το σύνολο των υπόλοιπων ηλεκτροκίνητων οχημάτων».
Ένα ακόμη πρόβλημα συνίσταται και στην προϊστορία των σχέσεων Ελλάδας – Tesla, καθώς οι δύο πλευρές, κατά τα προηγούμενα χρόνια, δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία για τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής.
Στόχος η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων στο 30%
Ωστόσο, στα θετικά του – ελληνικής έκφανσης – project συγκαταλέγεται το υπό κατάρτιση ειδικό σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
«Η είδηση για το ενδιαφέρον της Tesla στην αγορά της Ελλάδας έρχεται σε μια κομβική στιγμή, αφού εντός του πρώτου 6μηνου του 2020, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, θέτοντας όλες τις απαραίτητες βάσεις για την ανάπτυξη του κλάδου τόσο σε σχέση με τα Ι.Χ. όσο και σε σχέση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα ποδήλατα, τα οχήματα μικρο-κινητικότητας και τις υπηρεσίες κοινοχρήστων στόλων οχημάτων – που αποτελούν το μέλλον των μετακινήσεων» επισημαίνει, χαρακτηριστικά, ο κ. Μπακογιάννης.
Επιδίωξη του ελληνικού σχεδίου είναι η αύξηση του μεριδίου πώλησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο 30% – 35% επί των συνολικών πωλήσεων στην Ελλάδα, έως το 2030.
«Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ουσιαστικό σχέδιο προώθησης της χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάθε μορφής, δηλαδή όχι μόνο Ι.Χ., αλλά και οχημάτων μέσων μαζικής μεταφοράς, ταξί, ποδήλατα και άλλα» διαμηνύει, μιλώντας στο Sputnik, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ.
Μάλιστα, για την επίτευξη αυτή της επιδίωξης, φέρεται να εξετάζεται μια σειρά μέτρων, όπως η παροχή κινήτρων χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η επιδότηση των υποδομών φόρτισης κ.α.
Είναι ένα σχέδιο, όπως εξηγεί παράλληλα, το οποίο «αφενός αφορά τη δημιουργία δικτύου φόρτισης σε επαρχιακές και εθνικές οδούς σε όλη την επικράτεια και αφετέρου δημιουργεί ένα σύνολο κινήτρων και διευκολύνσεων που καθιστούν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα πιο ελκυστικά, πιο προσβάσιμα και πιο αξιόπιστα ώστε να αποτελούν πραγματική εναλλακτική απέναντι στα συμβατικά».
Η ευρωπαϊκή επέκταση της Tesla
Από το 2013, όταν η Tesla δημιούργησε τον πρώτο σταθμό φόρτισης στην Ευρώπη – και δη στη Νορβηγία – αναμφίβολα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι.
Το σκάνδαλο των diesel κινητήρων της Volkswagen, αλλά και οι αυστηροί στόχοι για τις εκπομπές άνθρακα και ρύπων, στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Παρισιών για την Κλιματική Αλλαγή, έχουν συμβάλλει σε μία ευρύτερη στροφή προς «καθαρότερες» μορφές κίνησης.
Σήμερα, για παράδειγμα, οι σταθμοί ηλεκτρικής φόρτισης της Tesla αριθμούν σε 4.700 σ’ όλη την Ευρώπη, με στρατηγικό στόχο της εταιρείας η περαιτέρω επέκτασή τους για την ανάπτυξη μιας σειράς βιώσιμων «ηλεκτρικών διαδρομών».
«Η δημιουργία ενός υπερεθνικού δικτύου που θα προάγει την ηλεκτροκίνηση σαφώς δημιουργεί τις προϋποθέσεις για στροφή περισσότερων οδηγών προς την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος» σημειώνει ο κ. Μπακογιάννης, επιδοκιμάζοντας το μεγαλόπνοο project της Tesla.
Και καταλήγει: «Είναι προφανές ότι η χώρα μας δεν θα ήταν καλό να απουσιάζει απ’ αυτό το μεγάλο εγχείρημα, όπως αντίστοιχα επιχειρεί να συμμετάσχει και σ’ άλλα αντίστοιχα δίκτυα, τα οποία προωθούν τις εναλλακτικές μετακινήσεις».
Πηγή Sputniknews.gr
Γεράσιμος Χιόνης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ