Εβδομήντα χρόνια από την παγκόσμια πρώτη προβολή της, αφιέρωμα στην ξακουστή ταινία «Ο τρίτος άνθρωπος» στη Βιέννη

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 3 Σεπτεμβρίου 2019

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΟΛΙΤΙΣMΟΣ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ,

Με μία σειρά εκδηλώσεων, με την ευκαιρία συμπλήρωσης 70 χρόνων από την παγκόσμια πρώτη προβολή της, στις 31 Αυγούστου 1949, «τιμήθηκε» το περασμένο Σαββατοκύριακο στη Βιέννη – όπου διαδραματίζεται η υπόθεση της και όπου αυτή γυρίστηκε – η ξακουστή ταινία μυστηρίου «Ο τρίτος άνθρωπος».
Το «αφιέρωμα» περιελάμβανε συζητήσεις με διακεκριμένους ιστορικούς και ειδικούς του διεθνούς κινηματογράφου στο Μέγαρο της Αυστριακής Ιστορίας, περιηγήσεις και ξεναγήσεις στο αποχετευτικό σύστημα της Βιέννης, όπου τοποθετείται μεγάλο μέρος της πλοκής στην ταινία.
Περιελάμβανε επίσης επισκέψεις στο θεματικό μουσείο «Ο τρίτος άνθρωπος» στον τέταρτο τομέα της αυστριακής πρωτεύουσας, το οποίο φιλοξενεί πάνω από 2.000 αυθεντικά εκθέματα, από παρασκήνια, βιβλία σεναρίων, κάμερες και φωτογραφικές μηχανές, έως και τη «τσίτερ» του Αντον Κάρας, ο οποίος είχε γράψει και έπαιζε σε αυτή, την θρυλική μουσική της ταινίας.
Πολλές χιλιάδες κόσμου παρακολούθησαν το βράδυ του Σαββάτου την ειδική προβολή της ταινίας, στο πλαίσιο του φετινού υπαίθριου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Οπερας και Οπερέτας στην Πλατεία του Δημαρχείου Βιέννης, του οποίου η αυλαία έπεσε το βράδυ της Δευτέρας, έπειτα από δύο μήνες λειτουργίας του, με εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Θέματα των συζητήσεων στο πλαίσιο του αφιερώματος ήταν, ανάμεσα σε άλλα: «Η ιστορία της κατασκοπείας πίσω από «Ο τρίτος άνθρωπος», «Εικασία ή σύμπτωση στο «Ο τρίτος άνθρωπος» , «Γυναίκες μέσα και γύρω από το «Ο τρίτος άνθρωπος», «Μία λογοτεχνική ματιά στο «Ο τρίτος άνθρωπος».
Η ταινία «Ο τρίτος άνθρωπος», σε σενάριο του Γκράχαμ Γκριν, σκηνοθεσία του Κάρολντ Ριντ και με πρωταγωνιστές τους Ορσον Γουέλς, Αλίντα Βάλι, Τζόζεφ Κότεν, Τρέβορ Χάουαρντ, θεωρείται μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, έχοντας αποσπάσει το τότε Μεγάλο Βραβείο (Χρυσός Φοίνικας) στο Φεστιβάλ των Κανών, βραβείο καλύτερης ταινίας και Οσκαρ καλύτερης φωτογραφίας.
Εγινε διάσημη με την ευρηματική σκηνοθεσία, υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία και παραδειγματική αξιοποίηση των φυσικών ντεκόρ για την δημιουργία ατμόσφαιρας, αλλά και με την χαρακτηριστική και αξέχαστη μουσική του Αντον Κάρας.
Η βρετανική αυτή παραγωγή του 1949 μεταφέρει την ατμόσφαιρα από τη διαιρεμένη μεταπολεμικά και μέχρι το 1955 (όταν η Αυστρία απέκτησε την κρατική κυριαρχία και ανεξαρτησία της) σε τέσσερις ζώνες των συμμάχων-νικητών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (ΗΠΑ, Σοβιετικής Ενωσης, Γαλλίας και Βρετανίας), Βιέννη, η οποία αργότερα αποκτούσε τη φήμη και το θρύλο για την πόλη-πεδίο δράσης των διεθνών κατασκόπων, που, άλλοτε λίγο άλλοτε πολύ, είχαν σχέση με την πραγματικότητα.
Την πρώτη εκδοχή σε μιούζικαλ, της ξακουστής ταινίας, είχαν ανακοινώσει πριν από καιρό ότι προγραμματίζουν οι «Ενωμένες Σκηνές Βιέννης», δηλαδή τα τρία μεγάλα βιεννέζικα θέατρα (το φημισμένο θέατρο όπερας «Τεάτερ αν ντερ Βιν» και τα δύο θέατρα μιούζικαλ «Ρόναχερ» και «Ράιμουντ») που ανήκουν στον όμιλο εταιρειών του Δήμου της αυστριακής πρωτεύουσας.
Από τους αρμόδιους είχε εκφραστεί ικανοποίηση για την θετική έκβαση των πολύμηνων και επίπονων διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων μεταφοράς της υπόθεσης της ταινίας σε θεατρική σκηνή, ενώ ταυτόχρονα είχε διατυπωθεί η πεποίθησή πως «η Βιέννη έχει ιστορία και υπάρχουν άπειρες ιστορίες για αυτή, που αξίζει να γνωριστούν, και μια κορυφαία από αυτές είναι «Ο τρίτος άνθρωπος»».
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ