Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Β. Κορκίδης σχολιάζει τις 8 αλλαγές στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό & τη δίμηνη παράταση του ν. Κατσέλη

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 28 Δεκεμβρίου 2018

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: OIKONOMIA, ΕΛΛΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ,

Σε τροπολογία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης περιλαμβάνονται οι εξής 8 αλλαγές, που αφορούν στο Ν. 4469/2017.

  1. Η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για τη ρύθμιση οφειλών στον εξωδικαστικό μηχανισμό παρατείνεται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019, ενώ αρχικά έληγε στις 31 Δεκεμβρίου 2018.
  2. Πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων α) δεν υπερβαίνουν ατομικά για κάθε πιστωτή το ποσό των 500.000 ευρώ και ποσοστό 1,5% του συνολικού χρέους του οφειλέτη και β) δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των 5 εκ. ευρώ και ποσοστό 15% του συνολικού χρέους του οφειλέτη δεν συμμετέχουν στον εξωδικαστικό και δεν δεσμεύονται από την αναδιάρθρωση των οφειλών. Τα σημερινά όρια είναι 2 εκ. ευρώ για κάθε πιστωτή και 20 εκ. ευρώ αθροιστικά.
  3. Εάν υπάρχουν οφειλές, οι οποίες δεν προέρχονται από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη και αποτελούν οφειλές από άλλη αιτία και ο πιστωτής δεν κρίνει τη ρύθμισή τους απαραίτητη για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του οφειλέτη, ο πιστωτής μπορεί να τις εξαιρέσει από τον εξωδικαστικό με δήλωσή του και να συνεχίσει τη διαδικασία για την αναδιάρθρωση των επιχειρηματικών οφειλών. Η ρύθμιση αυτή γίνεται, καθώς διαπιστώθηκε ότι η ύπαρξη μη επιχειρηματικών οφειλών οδηγούσε συχνά τους πιστωτές σε μη συμμετοχή στη διαδικασία, με συνέπεια αυτή να μην καρποφορεί.
  4. Η αναστολή των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος του οφειλέτη ισχύει μέχρι και τη σύνταξη πρακτικού περαίωσης της διαδικασίας του εξωδικαστικού, εφόσον η μη ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός του διαστήματος που προβλέπεται οφείλεται σε λήψη από πιστωτές παρατάσεων των προθεσμιών για ενέργειες και μόνο έναντι των πιστωτών αυτών.
  5. Εάν μια σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών ακυρωθεί, η ακύρωση αυτή δεν ασκεί επίδραση στη νομική θέση πιστωτών οι απαιτήσεις των οποίων έχουν ήδη ικανοποιηθεί πλήρως σύμφωνα με τους όρους αναδιάρθρωσης.
  6. Το ανώτερο όριο συνολικών οφειλών που μπορούν να υπαχθούν στη λεγόμενη απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης, κατά την οποία η πρόταση ρύθμισης και η αξιολόγηση βιωσιμότητας του οφειλέτη παράγονται με τυποποιημένο τρόπο ορίζεται στα 300.000 ευρώ από 50.000 ευρώ σήμερα.
  7. Οφειλέτες που έχουν οφειλές προς το Δημόσιο οι οποίες αντιπροσωπεύουν 15% επί του συνόλου των χρεών τους και οφειλέτες που δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν απαρτία πιστωτών, όταν οι τελευταίοι ήταν ιδιώτες πιστωτές, μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς Δημόσιο και Ταμεία.
  8. Από την αποστολή της πρόσκλησης από τον συντονιστή προς το Δημόσιο και τα Ταμεία καθ’ όλη τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης αναβάλλεται υποχρεωτικά η συζήτηση της ποινικής υπόθεσης στο ακροατήριο εις βάρος του οφειλέτη για παράβαση των διατάξεων του νόμου 1882/1990 και του αναγκαστικού νόμου 86/1967 και αναστέλλεται η παραγραφή των αδικημάτων.
    Αναφορικά με τη προστασία των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και της πρώτης κατοικίας, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η ισχύς του Ν. Κατσέλη παρατείνεται κατά δυο μήνες, μέχρι δηλαδή το τέλος Φεβρουαρίου 2019. Η παράταση μάλιστα θα θεσπισθεί, όχι με τροπολογία, αλλά με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία θα εκδοθεί εντός των προσεχών ημερών. Μέσα σε αυτό το δίμηνο, η κυβέρνηση εκτιμά ότι, οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς και με τις τράπεζες θα έχουν καταλήξει σε ένα νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, το οποίο θα συνδυαστεί με μία ευρύτερη στεγαστική πολιτική της κυβέρνησης. Το νέο πλαίσιο δεν θα προστατεύει μόνο την πρώτη κατοικία, αλλά θα έχει και διατάξεις που κρίνονται αναγκαίες από τις εμπειρίες που βγήκαν από την εφαρμογή στη πράξη, αλλά και θα επιταχύνει την διασφάλιση της πρώτης κατοικίας, προσφέροντας διευκολύνσεις με τις οποίες θα μπορεί ο οφειλέτης να εξυπηρετεί το δάνειο του και να μην κινδυνεύει από αναγκαστικά μέτρα. Στα δυο σενάρια που συζητούνται, υπάρχει η περίπτωση η διαπραγμάτευση να είναι διμερής, μεταξύ του δανειολήπτη και του κράτους με τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας, όπως ισχύει στην Κύπρο, ώστε να ξεπεραστούν οι απαιτήσεις των Τραπέζων, οι οποίες θέλουν να έχουν τον πρώτο λόγο. Με την εφαρμογή του νέου πλαισίου, θα παγώνουν οι προσαυξήσεις και τα οποιαδήποτε πρόστιμα και η δόση που θα καταβάλει ο δανειολήπτης θα είναι το μηνιαίο ενοίκιο που πληρώνει στον ΟΕΚ. Σε περίπτωση που ο δανειολήπτης σταματήσει να πληρώνει το ενοίκιο, τότε «ξεπαγώνουν» όλες οι προσαυξήσεις και τα πρόστιμα.
    Στη προστασία της πρώτης κατοικίας θα ενταχθούν και οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όλοι όσοι είχαν αποκλεισθεί, επειδή είχαν εμπορική δραστηριότητα. Τα δυο σενάρια διαφοροποιούνται στο ύψος της αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας και σε σχέση με τα προστατευόμενα μέλη. Οι «θεσμοί» θέλουν η προστασία να είναι για ακίνητο αξίας μέχρι 100.000 ευρώ. Η θέση της κυβέρνησης είναι να προστατεύεται η πρώτη κατοικία μέχρι 200.000 ευρώ από 280.000 ευρώ, που είναι σήμερα για τρίτεκνη οικογένεια. Επίσης το ετήσιο εισόδημα για τρίτεκνη οικογένεια από 40.800 να μειωθεί στα 35.000 ευρώ.
    Τέλος να επισημάνουμε ότι ως τώρα οι προσφυγές στον νόμο ανέρχονται στις περίπου 200.000 και από αυτές έχουν εκδικασθεί περίπου οι 60.000, από τις οποίες το 65% έχουν ρυθμιστεί και το 35% έχουν απορριφθεί, ενώ οι εκκρεμείς 135.639 είναι ακόμα πολλές.
    Βασίλης Κορκίδης
    Πρόεδρος ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *