Από το τσίπουρο μέχρι τα μάρμαρα: Τα προϊόντα της Μακεδονίας «απειλούνται»

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ: 26 Ιουνίου 2018

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΡΩΤΗΣΕΛΙΔΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: , ,

 

Τα κρασιά, το τσίπουρο, το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, τα γλυκά του κουταλιού είναι μερικά μόνο από τα προϊόντα που «απειλούνται» από τη συμφωνία με την πΓΔΜ, σύμφωνα με τον Αναστάσιο Καπνοπώλη του ΒΕΘ.
Ως «μία αχρείαστη εθνική υποχώρηση» χαρακτηρίζει την υπογραφή της συμφωνίας για το Σκοπιανό, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), κ. Αναστάσιος Καπνοπώλης, μιλώντας στο Sputnik.
Οπως σχολιάζει ο κ. Καπνοπώλης, η συμφωνία παραχωρεί το όνομα «Μακεδονία» και αποδέχεται μακεδονική εθνότητα και γλώσσα, ενώ έχει προκαλέσει αγωνία και ανασφάλεια στους Βορειοελλαδίτες, Μακεδόνες επιχειρηματίες. Μάλιστα, ο ίδιος εκφράζει την εκτίμηση ότι μετά την αλλαγή της ονομασίας της γειτονικής χώρας, «είναι βέβαιο πως θα προκύψουν σημαντικά ζητήματα» σε ό,τι αφορά τα εμπορικά σήματα.
Ειδικότερα, αναφερόμενος στα προϊόντα που φαίνεται να βρίσκονται «εκτεθειμένα», ο πρόεδρος του ΒΕΘ παρέθεσε τα παρακάτω παραδείγματα: Τα κρασιά, το ούζο, το τσίπουρο, οι πιπεριές Φλωρίνης (που στο εξωτερικό είναι γνωστές ως «μακεδονικές πιπεριές»), το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, ο μακεδονικός χαλβάς, τα τυριά, τα διάφορα συσκευασμένα τρόφιμα που φέρουν επωνυμία εταιρειών και στο διακριτικό τους τίτλο έχουν τη λέξη μακεδονικός/μακεδονική, οι μαρμελάδες, τα γλυκά του κουταλιού, το ταχίνι, τα έτοιμα φαγητά σε κονσέρβα, τα λαχανικά σε βάζο, τα τουρσιά, τα τοματοειδή και οι κομπόστες που διατίθενται στο εμπόριο με αντίστοιχους εμπορικούς τίτλους, αλλά και τα μακεδονικά μάρμαρα.
Να διασφαλιστεί ότι η πΓΔΜ δεν θα «σφετεριστεί» τα δυναμικά brands
Σύμφωνα με τον κ. Καπνοπώλη, από εδώ και στο εξής «το ζητούμενο είναι το πώς θα το διαχειριστούν οι ιθύνοντες».
«Εύχομαι να μην υπάρξουν αρνητικές εκπλήξεις σε βάρος της χώρας και της επιχειρηματικής κοινότητας», σημειώνει και συνεχίζει: «Ο επιχειρηματικός κόσμος που δίνει τις δικές του μάχες και αποτελεί τη γέφυρα για την ανάπτυξη των διμερών εμπορικών σχέσεων ζητά την προστασία των εμπορικών χρήσεων των ελληνικών προϊόντων και των επωνυμιών τους, καθώς και την εξασφάλιση ομαλών οικονομικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών που δεν θα δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό».
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα επόμενα βήματα, τονίζει ότι το πρώτο που πρέπει να διασφαλίσει η ελληνική κυβέρνηση, είναι ότι αυτά τα τρία χρόνια που προβλέπει η συμφωνία για την επίλυση του ζητήματος των εμπορικών σημάτων, δεν πρόκειται να υπάρξει καμία δυσμενής αλλαγή στην εμπορική ονομασία των ελληνικών προϊόντων, των Προϊόντων Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) και των Προϊόντων Γεωγραφικής Ενδειξης (ΠΓΕ).
Ταυτόχρονα, βέβαια, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι και οι γείτονες δεν θα «σφετεριστούν» τα δυναμικά brands που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και σχετίζονται με τη Μακεδονία.
Οι προσπάθειες οικειοποίησης από επιχειρήσεις της πΓΔΜ δεν είναι κάτι καινούργιο
Μάλιστα, όπως παρατηρεί ο πρόεδρος της ΒΕΘ, «η προσπάθεια οικειοποίησης, από την πλευρά των επιχειρήσεων της πΓΔΜ, του brand και της φήμης που έχουν αρκετά μακεδονικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές, όπως το κρασί, οι ελιές και ο χαλβάς, δεν είναι κάτι καινούργιο». Σε δεκάδες περιπτώσεις, όπως εξηγεί, αρκετοί εξαγωγείς έχουν έρθει αντιμέτωποι με το συγκεκριμένο πρόβλημα στις διεθνείς τους συναλλαγές.
Ενδεικτικά, όπως λέει στην Αυστραλία και στον Καναδά οι εμπορικοί συνεργάτες παροτρύνουν να χρησιμοποιείται ο όρος ελληνικός, αντικαθιστώντας τις τοπικές ενδείξεις μακεδονικός, Μακεδονία, καθώς οι πελάτες τους όταν βλέπουν το όνομα Μακεδονία θεωρούν ότι είναι προϊόντα Σκοπίων.
«Θα πρέπει να καταστεί απολύτως σαφές στους γείτονες μας ότι ο όρος «Μακεδονία» ως ονομασία προέλευσης και γεωγραφικής ένδειξης ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην Ελλάδα. Οι επιχειρηματίες των Σκοπίων θα μπορούν να χρησιμοποιούν, όταν και εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία, το νέο τους όνομα, δηλαδή «Βόρεια Μακεδονία»», καταλήγει ο κ. Καπνοπώλης.
Πηγή Sputnik, Ζωή Σεργεντάνη