18.4 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΚ. Καραμανλής: «Θα αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες και ασύμμετρες εκπτώσεις στα δημόσια έργα»

Κ. Καραμανλής: «Θα αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες και ασύμμετρες εκπτώσεις στα δημόσια έργα»

 

Την ανάγκη χάραξης μίας εθνικής στρατηγικής για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της επόμενης γενιάς έργων, επεσήμανε ο τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής, στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.
Σχετικά με την πολιτική του κόμματός του σε σχέση με τα βήματα της επόμενης ημέρας, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «το πρώτο που θα χρειάζεται ένα έργο, θα είναι η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας». Εκανε σαφές ότι δεν θα επιχειρηθεί εκ μέρους της ΝΔ η αλλαγή θεσμικού πλαισίου και πρόσθεσε: «Θα αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες και ασύμμετρες εκπτώσεις, καθώς και ένα μέρος της αύξησης του κόστους των έργων και των μελετών, λόγω αδιαφάνειας με την επίβλεψή τους από ιδιώτες και ιδιωτικές εταιρείες με συγκεκριμένες προϋποθέσεις και ηλεκτρονικό δημόσιο διαγωνισμό. Θα αξιοποιήσουμε εργαλεία, όπως οι τεχνικές προδιαγραφές, οι αναλύσεις τιμών, ο τρόπος αναθεώρησης. Θα ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα του κλάδου των δημόσιων κατασκευών υποδομών με τη διοργάνωση του Συστήματος Παραγωγής Δημόσιων Εργων».
Σύμφωνα με τον τομεάρχη της ΝΔ, μετά τις βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο, το κόμμα θα επικεντρωθεί στην ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων, καθώς και στην κατασκευή των υπολειπόμενων (όπως ο ΒΟΑΚ, Πάτρα – Πύργος, έργα ΜΕΤΡΟ, κλπ). Εξάλλου, ο κ. Καραμανλής επεσήμανε και την ανάγκη ύπαρξης σοβαρού και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου.
Ασκησε κριτική στην κυβέρνηση, λέγοντας ότι αυτή «άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο, το 2016 με τον Νόμο 4412 δεν διόρθωσε, ούτε έλυσε τα προβλήματα. Αντίθετα, με την ψήφισή του πάγωσαν για έναν χρόνο οι δημοπρατήσεις σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο λόγω συγκεκριμένων ελλείψεων, δημιουργώντας προβλήματα στην απορρόφηση από το ΕΣΠΑ αλλά και στην επιβίωση των εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου. Το ζήτημα των μεγάλων εκπτώσεων, καθώς και της μεγάλης υπέρβασης του χρονοδιαγράμματος παρέμεινε μη αντιμετωπίσιμο».
Τέλος, υπενθύμισε ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός στις υποδομές, που υλοποιήθηκε επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Καραμανλή, αναφορικά με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες της χώρας συμπεριελάμβανε την «ολοκλήρωση ενός ασφαλούς και σύγχρονου εθνικού οδικού δικτύου», καθώς όπως είπε, «σχεδιάστηκε από τη αρχή η Ιόνια οδός, δρομολογήθηκαν η Εγνατία οδός, η Ολυμπία οδός, η Εθνική Οδός Αθήνας – Θεσσαλονίκης, καθώς και Τρίπολης – Καλαμάτας. Αντίστοιχα, ξεκίνησαν τα έργα για ένα σύγχρονο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον σιδηροδρομικό δίκτυο».
Ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Γιώργος Μαρκοπουλιώτης, στο πλαίσιο της τοποθέτησής του σημείωσε πως η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την περίοδο 2021-2017 θα είναι μία πολύ καλή πρόταση για την Ελλάδα» και, όπως είπε, αν και υπάρχει ένα κενό της τάξης των 12 δισ. ευρώ, λόγω Brexit, παρόλα αυτά, τα διαθέσιμα κονδύλια δεν αναμένεται να μειωθούν για την Ελλάδα. Στόχος της Επιτροπής είναι η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων και έχουν ήδη προϋπολογιστεί 377 εκατ. ευρώ για μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα, 730 εκατ. ευρώ για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, την επέκταση του δικτύου και την αγορά εξοπλισμού, 50 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής Διακοφτό – Ροδοδάφνη, 92 εκατ. ευρώ για βελτίωση οδικών συνδέσμων στη Βόρεια Ελλάδα. Οπως είπε ο κ. Μαρκοπουλιώτης, «τα έργα αυτά αποτελούν έκφραση της αλληλεγγύης της ΕΕ προς την Ελλάδα».
Επεσήμανε τέλος, ότι μέσω του επενδυτικού σχεδίου Γιούνκερ τα κονδύλια ανέρχονται σε 2,5 δισ. ευρώ, ενώ υπάρχει η δυνατότητα μόχλευσης 9,2 δισ. ευρώ.
Γ. Στασινός: «Κανένας σχεδιασμός για τους χρηματοδοτικούς πόρους της επόμενης προγραμματικής περιόδου»
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, χαιρετίζοντας τις εργασίες του συνεδρίου έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς όπως είπε, μετά το τρέχον ΕΣΠΑ δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για τους χρηματοδοτικούς πόρους της επόμενης προγραμματικής περιόδου. Μάλιστα, ο κ. Στασινός πρότεινε τη δημιουργία του Hellenic Green Works Initiative, ενός νέου χρηματοδοτικού εργαλείου για «πράσινα» έργα. «Διατυπώνουμε συγκεκριμένη πρόταση για εμπροσθοβαρή χρήση, πριν τη λήξη των μνημονίων και των δεσμεύσεων προς τους δανειστές, των πόρων του Πράσινου Ταμείου για «πράσινα» έργα» ανέφερε.


Η πρόταση εμπλέκει την άμεση προώθηση έργων περιβαλλοντικού ισοζυγίου για μείωση των επιπτώσεων από την αυθαίρετη δόμηση και την ανθρωπογενή δραστηριότητα στις περιοχές με τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Αφορά τη δημιουργία ενός, ή περισσότερων, χρηματοδοτικών εργαλείων αφενός με προεξόφληση των ταμειακών ροών του Πράσινου Ταμείου από τα πρόστιμα των αυθαιρέτων και αφετέρου με τη δημιουργική χρήση των ρευστών διαθεσίμων του Ταμείου για παροχή εγγύησης, χωρίς αποδέσμευσή τους από τις μνημονιακές υποχρεώσεις και τον συνυπολογισμό τους στους οικονομικούς δείκτες της Γενικής Κυβέρνησης.
Οπως σημείωσε, με βάση τα σήμερα στοιχεία, υπάρχουν στο Πράσινο Ταμείο διαθέσιμα 2,7 δισ. ευρώ, δεσμευμένα λόγω μνημονίου με νομοθετική ρύθμιση, ενώ πρόσθεσε ότι μέσω των προστίμων για τα αυθαίρετα, τα επιπλέον έσοδα για το μπορεί να φθάσουν τα επόμενα χρόνια στο 1,3 δισ. ευρώ. Ενώ πρότεινε επιπλέον δυνατότητες χρηματοδότησης πράσινων έργων μέσω καινοτόμων χρηματοδοτικών μηχανισμών, όπως τα πράσινα ομόλογα, και οι συνεπενδύσεις με άλλους φορείς, όπως η ΕΤΕπ.
Επιπλέον, σε στρατηγικό επίπεδο, ο πρόεδρος του ΤΕΕ πρότεινε τη δημιουργία «διεπιστημονικής ομάδας υψηλού προφίλ για σύνταξη σχεδίου Προοπτικής Διερεύνησης των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της χώρας, σε μορφή σεναρίων – εναλλακτικών και σε βάθος 10ετίας και 20ετίας, ώστε να αποτελέσει τη βάση ενός Στρατηγικού Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου» όπως είπε.
Πρότεινε, επίσης, να υπάρξει ειδικό Σχέδιο Αναγκαίων Εργων Υποδομής για την υπηρέτηση των αναπτυξιακών στόχων σε βάθος 10ετίας και 20ετίας, με ταυτόχρονη διερεύνηση πιθανών χρηματοδοτικών λύσεων.
«Τα δύο αυτά αναπτυξιακά σχέδια θα πρέπει να έχουν ενσωματωμένες τις δυνατότητες αναθεώρησης και προσαρμογής -όπου και όταν χρειάζεται- και θα πρέπει να αποκτήσουν κοινή πολιτική αποδοχή, ανεξαρτήτως κόμματος που κυβερνά ή βρίσκεται στην εξουσία» ανέφερε ο κ. Στασινός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ